Opel Vectra ondergaat aankoopkeuring bij Carrec Technocenter

Opel Vectra ondergaat aankoopkeuring bij Carrec Technocenter
Inmiddels hebben we wat kilometers met onze nieuwe redactieauto afgelegd. De Opel Vectra Hatchback 1.6i GL Plus uit 1996 met 112.000 kilometer op de teller komt weer tot leven. Zoals jullie hebben kunnen lezen zouden we de auto bij Carrec Technocenter in Soesterberg een aankoopkeuring laten ondergaan. Normaal is de procedure dat je dat voorafgaand aan de koop doet, maar in dit geval is het anders gelopen. We zijn benieuwd naar de technische staat van de Opel.

Keurig centraal in Nederland gelegen is Carrec Technocenter een uitstekend toevluchtsoord voor het uitvoeren van een aankoopkeuring. Bedrijfsleider Guido van der Spek is altijd even enthousiast en technisch specialist Steven heeft de Vectra van top tot teen onderworpen aan een strenge, doch rechtvaardige keuring. Nog voor de uitgebreide proefrit valt op dat er in beide koplampen een barst zit en vocht in een van de knipperlichten. Bovendien doet de linker achterdeur niet mee met de centrale deurvergrendeling. Bij terugkomst wordt direct melding gemaakt van een rammelende wielophanging achter, dit was ons bekend. Rijdend op klinkers lijkt het net of er van alles in de kofferbak rondzwerft. Nadere inspectie wijst uit dat de rubbers van de achteras versleten en niet bepaald professioneel hersteld zijn. Ook worden beide achterste wiellagers op de lijst met gebreken genoteerd.

Goed, maar ook minder goed nieuws
Onder de motorkap wordt al snel duidelijk dat de Vectra geen afgeleefd exemplaar is. Het luchtfilter is nieuw, de bougies zien er goed uit en op een wat zwetend oliecarter na is de X16SZR-motor mooi droog. Door een missende onderhoudshistorie weten we niet wanneer de distributieriem vervangen is, maar het huidige exemplaar ziet er op het oog nog goed uit. Minder goed nieuws meldt Steven over de oude remvloeistof, de defecte ruitensproeierpomp, het lage koelvloeistofniveau en het te hoge oliepeil. Opvallende punten aan de voorwielophanging komen niet aan het licht, de uitlaat is daarentegen een ander verhaal. Diverse delen sluiten niet goed op elkaar aan en het binnenwerk van de middendemper rammelt. Dat Opels uit de jaren negentig gevoelig zijn voor roest blijkt ook bij onze Vectra. Grote gaten komen we niet tegen, maar oppervlakkige aantasting van draagarmen en dergelijke is duidelijk zichtbaar. Ook de wielkastranden achter hebben last van het bruine spook dat hier en daar zijn sporen begint achter te laten.

Na de aankoopkeuring bij Carrec Technocenter zijn we weer wat wijzer geworden over de staat van onze twintig jaar oude steun en toeverlaat. Dat de Vectra niet 100% zou zijn wisten we vooraf. Het is tenslotte ook geen nieuwe. We hebben besloten diverse aandachtspunten te laten herstellen en nog een half jaartje van de Duitse hatchback te genieten. Het is tenslotte een fijn rijdende auto met een soepele motor en goede stoelen. Binnenkort lees je meer!

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de aankoopkeuring op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 1 augustus 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn