Alfa Romeo introduceerde Giulia op circuit van Monza

Alfa Romeo introduceerde Giulia op circuit van Monza
Eind jaren 50 werden bij Alfa Romeo plannen gesmeed om de Giulietta te vervangen, de kleinere versie van de ouderwetse 1900. Het was 27 juni 1962 toen op het circuit van Monza het doek van de Giulia TI getrokken werd. Het publiek keek zijn ogen uit naar de hoekige, door Orazio Satta Puliga getekende Giulia die nauwelijks leek op zijn voorganger. De luchtweerstand van de nieuwe Alfa Romeo was dankzij de ‘Kamm-tail’ met 0,34 Cw zelfs lager dan die van de toenmalige Porsche 911.

In de basis was de motor in de Giulia gelijk aan die van de Giulietta, zij het met een grotere boring en slag. In combinatie met een dubbele valstroom Weber carburateur lag het vermogen op 92 pk, goed voor een top van 166 km/h. De grootste verbetering ten opzichte van de Giulietta was echter de wegligging. Alfa Romeo was erg succesvol met de Giulia en in de jaren na de introductie volgenden diverse varianten en facelifts. De Giulia TI Super stond in april 1963 te pronken, hiervan zijn er maar 501 stuks gebouwd. Met 112 pk en een topsnelheid van 184 km/h een voor die tijd zeer sportieve auto. In het voorjaar van 1965 was het tijd voor de Giulia Super, die in Italië vooraf gegaan werd door de 1300 Super met een kleinere 78 pk-motor. Later kwam de 1300 er ook als TI met 82 pk. In 1974 voerde Alfa Romeo een facelift door en kreeg de Giulia de toevoeging ‘Nuova Super’. Schijfremmen rondom en een vijfbak waren vanaf toen standaard. Zelfs een dieselmotor schuwden de Italianen niet, in 1976 verscheen Nuova Diesel met een 55 pk sterke zelfontbrander.

Eind 1978 werd de Giulia na ruim 570.000 gebouwde exemplaren opgevolgd door de modernere Giulietta, eveneens een vierdeurs sedan. Acht jaar later was het tijd voor de 75, gevolgd door de 155 (1992), 156 (1997), 159 (2005) en na lange tijd is zojuist de nieuwe Giulia geïntroduceerd. Lees hier hoe de nieuwe generatie rijdt!

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Alfa Romeo Giulia op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 3 augustus 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn