Xedos 6 is een zeldzaamheid geworden

Xedos 6 is een zeldzaamheid geworden
Met de Xedos 6 wilde Mazda een luxere middenklasser boven de 626 in de markt zetten. Vandaag de dag zijn mooie exemplaren een zeldzaamheid. Op de Tokyo Motor Show in 1991 liet Mazda de Xedos 6 zien, een premium middenklasse sedan op het CA-platform van de 626. In juni 1992 begon het Japanse automerk met de verkoop van de Xedos 6 in Europa, een half jaar na de introductie in thuisland Japan.

Na 72.101 exemplaren werd de productie in de herfst van 1999 gestopt omdat de verkoopcijfers niet bepaald tot de verbeelding spraken. Mazda’s doel was om 1.000 exemplaren per maand te verkopen, maar de teller kwam nauwelijks boven de 250 auto’s. Wat Toyota met Lexus in Europa inmiddels heeft bereikt, was voor Mazda een stap te ver. De 4,56 meter lange Xedos 6 was standaard uitgerust met een airbag en ABS. Ten tijde van de introductie was er één motor leverbaar, de 2.0i V6 24V met 144 pk.

Standaard was een handgeschakelde vijfbak, een viertraps automaat was een optie. Om de verkoopcijfers op te stuwen werd er in 1994 een 113 pk sterke 1.6i 16V-motor toegevoegd. Voor modeljaar 1995 werden beide motoren herzien wegens strengere milieueisen. De 1.6 leverde nu 107 pk, de 2.0i V6 ging naar 140 pk. Het exterieur kreeg tegelijkertijd wat kleine retouches. In 1996 werden cruise control en automatische airco leverbaar.

De Xedos 6 is een typische Mazda: betrouwbaar en solide. Roest nauwelijks een probleem omdat de Japanners gebruik hebben gemaakt van gegalvaniseerd staal. Bruine sporen aan het oliecarter zijn eerder positief, dit duidt erop dat er op dat punt van olielekkage geen sprake is. Omdat de auto vrij laag is kan steenslag op de neus ook leiden tot putjes in de voorruit. Waar je wel op moet letten is de uitlaat. Als de motor niet regelmatig op temperatuur is gekomen verzamelt zich condenswater in de uitlaat waardoor deze slijt. Kijk ook goed of het flexibele deel achter het uitlaatspruitstuk nog in tact is.

Motorisch kent de Xedos 6 weinig ergernissen, alleen de klepdekselpakking kan op den duur gaan lekken. De 2.0i V6-motor heeft elke 100.000 kilometer twee nieuwe tandriemen nodig. Als de nokkenasaandrijving van de achterste cilinderbank ratelt bij stationair toerental dan heeft dit te maken met een veer die de speling tussen de in- en uitlaatnokkenas compenseert. Soms kampt de Xedos 6 met vastzittende achterremmen, roestige remschijven of krakende stabilisatorrubbers.

Omdat de Xedos 6 altijd een onderschatte auto is geweest zijn de occasionprijzen aantrekkelijk. Veel exemplaren staat er vandaag de dag echter niet meer te koop. Op een bekende occasionwebsite staan er op het moment van schrijven slechts vier stuks te koop. De prijzen lopen uit een van 1.450 euro voor een Xedos 6 uit 1997 met 204.000 kilometer tot 2.250 euro voor eentje uit 1999 met 138.000 kilometer op de teller. Aan deze verhouding kun je zien dat de staat van de auto belangrijker is dan het bouwjaar. Over de grens in Duitsland vind je nog auto’s met minder dan 150.000 kilometer, waarbij de prijzen vaak niet boven de 3.500 euro komen.

Bekijk meer foto's van de Xedos 6 op onze Facebook-pagina.

Tekst: Arno Lommers
Dit artikel is gepubliceerd op 10 juni 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn