Peugeot 304 debuteerde 47 jaar geleden in Parijs

Peugeot 304 debuteerde 47 jaar geleden in Parijs
De Autosalon van Parijs was in 1969 de plaats waar Peugeot de 304 introduceerde. Om het gat tussen de 204 en 404 op te vullen en als concurrent voor de Renault 12 ontwikkelden de Fransen een auto die technisch gebaseerd was op de 15 centimeter kortere 204 en Pininfarina ontwierp een uiterlijk dat veel leek op de grotere 504. Technisch was de 304 erg betrouwbaar.

In 1970 verschenen de 304 Cabriolet en Coupé, een jaar later gevolgd door de Break en de daarvan afgeleide besteluitvoering (Fourgonette). Nieuw in het programma zijn in 1972 de 304 Cabriolet en Coupé als S-uitvoering met meer vermogen, een nieuw stuur, andere wielen, hoofdsteunen en een toerenteller. Alle andere 304’s kregen eind 1973 een nieuw dashboard met ronde klokken, het stuur van de Cabriolet en Coupé en op de Berline (sedan) paste Peugeot vanaf dat moment vierkant achterlichten toe. Halverwege 1975 stop de productie van de 304 Cabriolet en Coupé.

305 betekende geen einde voor de 304
Alle modellen werden in 1977 voorzien van een mechanische bediening van de koppeling, de hydraulische bediening verdween. Ook een betere carburateur en een dubbel remcircuit beleefden hun première in de 304. Eind 1977 introduceerde Peugeot de 305, de opvolger van de 304. Desondanks bleef het oude model in productie. Wel kreeg de 304 een update met onderdelen van het nieuwe model. Dit werd voornamelijk gedaan om de productiekosten te drukken. In juli 1979 was de tijd rijp om de bouw van de 304 Berline stop te zetten. Nog geen jaar later trof dit lot ook de 304 Break. Van de 304 zijn weinig exemplaren bewaard gebleven. Het was een typische gebruiksauto, vooral de stationwagons hadden vaak een zwaar leven. In totaal zijn er 1.178.423 stuks gebouwd, waarvan 849.102 Berlines, 216.183 Breaks, 34.304 Fourgonettes, 18.647 Cabriolets en 60.186 Coupés.

Benzinemotoren
XL3: 1.288 cc, 65 pk
XL3S: 1.288 cc, 74,5 pk
XL5: 1.290 cc, 59,5 en 65 pk
XL5S: 1.290 cc 74,5 pk
XK5: 1.127 cc 59 pk

Dieselmotoren
XL4D: 1.357 cc, 45 pk
XID: 1.548 cc, 47 pk

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Peugeot 304 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 8 augustus 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn