Rover 213S: de auto van Richard en Hyacinth Bucket

Rover 213S: de auto van Richard en Hyacinth Bucket
Het moest en zou er eens van komen, een artikel over de eerste generatie Rover 200. Richard en Hyacinth Bucket uit de hilarische Engelse serie Keeping up Appearances, bij ons Schone Schijn geheten, hebben dit model inmiddels tot cult verheven. Het stel reed in een lichtblauw exemplaar waarbij de heer des huizes het portier voor zijn echtgenote, zoals het een echte gentlemen betaamt, open en dicht deed. Bij Van der Werf Car-Oulet hebben we een schitterende 213S gevonden met 17.000 echte kilometers op de klok.

De eerste Rover 200 (intern SD3 of XH genoemd) is in juni 1984 geïntroduceerd en feitelijk een Honda Ballade (Civic sedan) met een andere neus en een aangepast achterwerk. In 1978 was moederbedrijf British Leyland een samenwerking met Honda gestart waardoor Rover op een goedkope manier een kleinere auto dan de SD1 in de markt kon zetten. De in Longbridge gebouwde 200 moest qua aanzien boven de Austin Maestro en Montego komen te staan en het opnemen tegen concurrenten als de Ford Orion, Opel Kadett sedan (Vauxhall Belmont) en Volkswagen Jetta. Na een facelift in 1987 is de auto twee jaar later na 300.000 exemplaren opgevolgd door de nieuwe Rover 200 op basis van de vijfdeurs Honda Concerto.

Onderhoudsboekje met één stempel
De grijze XD-90-PK is op 21 maart 1989 door Opel-/Rover-dealer Van Der Put in Den Hout afgeleverd aan zijn toen 37-jarige eerste eigenaar. Getuige het complete set APK-rapporten heeft de 213S hier elk jaar op de brug gestaan voor de jaarlijkse keuring. Alle papieren zijn aanwezig, zelfs een werkplaatshandboek, alle kentekenbewijzen deel 3, een garantiebewijs en een onderhoudsboekje met welgeteld één stempel. De kilometerstand van slechts 17.000 bewijst dat de auto bij terugkomst van de dealer waarschijnlijk direct weer op stal ging. Na twee jaar bij een liefhebber in de garage te hebben vertoefd is het nu de beurt aan een nieuwe baas die deze Britse sedan op waarde weet te schatten.

Alles aan deze 213S ademt nieuwigheid, of het moet de hemelbekleding zijn die op enkele plaatsen iets los heeft gelaten. De 1.342 cc twaalfkleps Honda EV2-motor met carburateur, 72 pk en 104 Nm onder de motorkap ligt er bij alsof hij er gisteren in is gelepeld en de met zacht velours beklede fauteuils zitten voortreffelijk. Achterin de 4,15 meter lange sedan zit je niet bepaald ruim, maar daar staat een bagageruimte van 431 liter tegenover. Uiteraard ligt het originele en ongebruikte reservewiel onder de vloermat.

Nauwelijks te vinden
Op het kentekenbewijs staat een gewicht van 868 kilo, tegenwoordig weegt de kleinste A-segmenter nog meer. De 213S staat op smalle 155 SR 13-banden, destijds gemeengoed. Meekomen met het huidige verkeer zal met deze basisversie prima lukken, Rover rept over een topsnelheid van 155 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in 12,6 seconden. Dit mooie exemplaar moet je dat echter niet aan willen doen. Gewoon rustig mee kabbelen en je niet op laten jutten, dan blijft alles heel. Er stond ook een sterkere 1,6-liter motor in de prijslijst, maar voordat je een exemplaar gevonden hebt dat net zo strak is als de XD-90-PK ben je waarschijnlijk jaren verder. Ook een rechtsgestuurde auto zul je in Engeland niet zo snel meer vinden.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Rover 213S op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 10 augustus 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn