BMW Z8 nog altijd supersnel en technisch hoogstaand

BMW Z8 nog altijd supersnel en technisch hoogstaand
Op de Tokio Motor Show in 1997 verraste BMW het publiek met de Z 07 conceptcar uit de pen van Adrian van Hooydonk. Het Duitse automerk wilde weten of er animo was voor een supersnelle roadster met hoogstaande techniek. Alsof er na de tentoonstelling in Japan niet genoeg positieve reacties los waren gekomen stond de voorloper van de Z8 een jaar later tevens op de autoshow in Detroit. Ook hier stonden de bezoekers te watertanden bij de Z 07.

Onder leiding van opperhoofd Chris Bangle werd de Z 07 van zijn scherpe randjes ontdaan en klaargestoomd tot productiemodel E52. Henrik Fisker was hierbij verantwoordelijk voor het exterieur. De brede nieren en de zijdelingse luchtinlaten moesten herinneringen oproepen aan de BMW 507 uit 1956. Scott Lempert, Mike Ninic, David Carp en Bruno Amatino werkten gezamenlijk aan het klassiek ogende interieur. De klokkenwinkel kreeg doelbewust een plek in het midden van het dashboard. De gedachtegang hierachter was dat de bestuurder zo een vrij zicht naar voren had.

The World Is Not Enough
Interessante feitjes over de begin 2000 geïntroduceerde Z8 zijn onder meer dat de auto ter ere van het nieuwe millennium is gebouwd en dat BMW destijds beloofd heeft de onderdelenvoorziening vijftig jaar te garanderen. Bovendien reed James Bond in de film The World Is Not Enough in de Z8. Van de 4,40 meter lange Z8 zijn er in drie jaar tijd 5.703 stuks met de hand gebouwd in München. Voor de Europese en Japanse markt zijn er 3.160 exemplaren geproduceerd en 2.543 Z8’s zijn naar Amerika verscheept. BMW heeft een aluminium spaceframe ontwikkeld dat in Dingolfing gemaakt werd. Daarna laste men in München het koetswerk erop. Het aluminium chassis had een enorme torsiestijfheid en droeg bij aan een leeggewicht van 1.590 kilo. De dorpels en bumpers zijn van polyurethaan, op de vooras besloot BMW tot montage van 18-inch wielen met 245/45-banden, de achterste rubbers mochten nog eens drie centimeter breder uitvallen (275/40 R18). Opvallend zijn de pinkers en achterlichtunits met neonlicht. Een snellere reactietijd en een langere levensduur brachten de Duitsers ertoe geen normale gloeilampjes te gebruiken. Een prachtig aan het design aangepaste hardtop in carrosseriekleur werd standaard geleverd.

Het pronkstuk van de achterwielaangedreven Z8 bevindt zich onder de lange motorkap en kwam bij BMW M GmbH vandaan. De 4.941 cc V8-motor (S62) uit de legendarische M5 E39 spreekt tot de verbeelding. 400 pk bij 6.600 toeren en 500 Nm bij 3.800 toeren zijn ook anno 2016 geen mis te verstane specificaties. Als je goed kunt omgaan met de handgeschakelde zesbak zit de Z8 in slechts 4,7 seconden vanuit stilstand op 100 km/h. De topsnelheid is (helaas) begrensd op 250 km/h. De twee bovenliggende nokkenassen per cilinderrij worden aangedreven door een distributieketting. Met 1 op 6,9 geeft BMW een schrikbarend hoog brandstofverbruik op.

Vijf exterieurkleuren
In zijn drie jarige carrière stond de Z8 in ons land in de prijslijst voor bedragen tussen de 368.000 en 385.000 gulden (167.000-175.000 euro). Er was slechts één volledig uitgeruste versie leverbaar, standaard voorzien van een alarm, cruise control, airco, elektrische stuurverstelling, leren bekleding, navigatie en Xenon. Elke koper kreeg bovendien een ‘geboorteboek’ en een 1:18 modelauto in de kleur van zijn 1:1 Z8. De roadster is geleverd in zilver, zwart, blauw, rood en grijs en voor het interieur was er keuze uit zwart, rood of beige. Via BMW Individual zijn er enkele exemplaren voorzien van een specifieke kleurencombinatie naar wens van de klant.

Medio 2002 verscheen de Alpina Roadster V8. Alpina, de ‘huistuner’ van BMW uit Buchloe, staat bekend om zijn iets comfortabeler afgestelde creaties ten opzichte van het origineel. Daarom is deze Z8, om hem nog aantrekkelijker te maken voor Amerika en Japan, voorzien van een vijftraps automaat van ZF. Ook zijn de harde runflatbanden gewisseld voor gewoon rubber met een wat zachtere wang. Eigenlijk wilde Alpina een V12 monteren, maar die paste niet en een automaat ging niet samen met standaard V8-motor. Daarom is gekozen voor de 4.837 cc V8 uit de B10 V8 S (afgeleid van de M62 uit de 540i E39) Dit blok is goed voor 381 pk bij 5800 toeren en 519 Nm bij 3800 toeren. Alpina heeft de begrenzer verwijderd waardoor deze Z8 een topsnelheid heeft van 259 km/h en de sprint van 0-100 km/h verloopt in 5,3 seconden. In totaal zijn er 555 stuks van de Alpina Roadster V8 gebouwd, waarvan er 450 in Amerika zijn geleverd. De rest was voor Europa en Japan.

Flinke vraagprijzen
Vandaag de dag is de Z8 een gewilde youngtimer en zijn klassiekerstatus is gegarandeerd. De laatste jaren zijn de vraagprijzen enorm gestegen. In Nederland staat er een handjevol te koop voor prijzen tussen de 165.000 en 265.000 euro. Allemaal met niet meer dan 50.000 kilometer op de klok. In Duitsland heb je de keuze uit zo’n 75 stuks, inclusief een paar Alpina’s. Ook hier starten de prijzen bij 165.000 euro, de meest kostbare Alpina staat voor 420.000 euro te koop. De Z8 op de foto is op 11 mei 2001 in ons land geleverd en gespoten in zwarte unilak. De combinatie met leer in beige/zwart is 331 maal gebouwd. Met dank aan Guido de Wagt, eigenaar van Autowagt uit het Utrechtse Baambrugge.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de BMW Z8 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 13 augustus 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn