7 Serie al zes generaties lang BMW's vlaggenschip

7 Serie al zes generaties lang BMW's vlaggenschip
Gisterenavond heeft BMW de zesde generatie van de 7 Serie onthuld. Meer dan ooit is het vlaggenschip van het Beierse automerk een technologisch hoogstandje. Aan de hand van de voorgaande modellen nemen we je mee terug in de tijd. Kijk op onze Facebook-pagina voor de foto's van alle modellen.

E23
In het voorjaar van 1977 introduceerde BMW de eerste 7 Serie (E23) die geldt als opvolger van de 2500-serie (E3). De Franse autodesigner Paul Bracq was verantwoordelijk voor het design. In mei 1983 kreeg de auto een facelift. Primeurs waren het met Bosch ontwikkelde Anti-blokkeer-systeem (ABS) en voor het eerst was er ook een katalysator leverbaar in een BMW, net als check-control (storingsdiagnose) met service-interval aanduiding. Motorisch was er keuze uit zescilinder lijnmotoren op benzine met een vermogen tussen de 150 en 252 pk.

E32
Medio 1986 kwam de tweede 7 serie (E32) op de markt die was ontworpen door Claus Luthe. Nieuwe veiligheidsvoorzieningen waren onder andere ABS en tractiecontrole. Optioneel waren elektronisch geregelde luchtvering met niveauregeling, airbags, PDC (park Distance Control) en automatische airco. In 1991 was de 7 Serie als eerste BMW leverbaar met de xenon-licht technologie van Philips. BMW voorzag de E32 in april 1992 van een facelift en er was een versie met verlengde wielbasis leverbaar. Naast de zescilinders (188 tot 211 pk) kon je ook kiezen voor V8- en V12-motoren met een vermogen tussen de 218 en 300 pk.

E38
De 7 Serie E38 is gebouwd van 1994 tot 2001 met een facelift in 1998. Nieuw waren onder meer een navigatiesysteem, regensensor, zelfregelende luchtvering, ASC (Automatic Stability Control), gelaagd glas en stuurverwarming. De wagen had vanaf september 1996 standaard zes airbags, daarvoor slechts twee. Begin 1996 en medio 1998 onderging de E38 een opfrisbeurt waarbij onder andere nieuwe motoren toegepast werden. Net als zijn voorganger was de E38 er ook met verlengde wielbasis. Onder de motorkap kreeg deze generatie 7 Serie voor het eerst een dieselmotor (143 tot 245 pk). Op het gebied van benzinemotoren was er keuze uit zes-, acht- en twaalfcilinders met een vermogen tussen de 193 en 326 pk.

E65
Eind 2001 werd de vierde generatie 7 Serie (E65) getoond. Dit model is tot 2008 gebouwd en werd in 2005 gefacelift. De 7 Serie met lange wielbasis ging door het leven als E66. Met de introductie van de E65/E66 begon voor BMW een nieuwe designtijdperk. Het design van Chris Bangle brak met de conservatieve lijnen van alle voorgaande modellen. Met name de achterkant van de auto met zijn afwijkend vormgegeven kofferdeksel was controversieel. Met de facelift in 2005 werd het design iets bijgeschaafd. Innovatief was het iDrive-systeem waarmee de bestuurder veel elektronische zaken via een centrale draaiknop op de middenconsole in kon stellen. BMW heeft de E65 en E66 geleverd met zes-, acht- en twaalfcilinders die een vermogen van 231 tot 445 pk op de weg brachten. De diesels (zes-in-lijn en V8) leverden 218 tot 329 pk.

F01
De BMW 7 Serie met de interne code F01 is de vijfde generatie van BMW's vlaggenschip. Net als zijn voorganger is de in november 2008 geïntroduceerde auto door Chris Bangle ontworpen. De verlengde 7 Serie is bekend onder de code F02, de gepantserde High Security-uitvoering gaat door het leven als F03. Features waarover de 7 Serie beschikt zijn vierwielbesturing, adaptieve cruise control, elektronische dode hoek waarschuwing en waarschuwing bij het overschrijden van de wegmarkering. BMW heeft de F01/F02 in juli 2012 een facelift gegeven. Naast nieuwe bumpers kreeg de auto ook LED koplampen en nieuwe motoren. De ActiveHybrid 7 is een hybride met een benzinemotor (eerst V8, later zes-in-lijn met turbo) en een elektromotor. Het leveringsprogramma van de benzinemotoren omvatte zes-, acht- en twaalfcilinders (320 tot 544 pk). Diesels waren er in de vorm van zes-in-lijn motoren met een vermogen tussen de 245 en 381 pk.

G11
Zojuist is de zesde generatie 7 Serie onthuld, de G11. BMW heeft het in het persbericht over "baanbrekende technologieën op het gebied van gewichtsbesparing, aandrijflijnen, onderstel, motormanagement en intelligente connectiviteit." Voor het eerst verschijnt er ook een plug-in hybride, de 740e. De aandrijving bestaat uit een 258 pk sterke viercilinder benzinemotor met turbo en een elektromotor met 95 pk. Te samen leveren de aggregaten 326 pk. De volledig elektrische actieradius bedraagt 40 kilometer en de CO2-uitstoot ligt op 49 gram per kilometer. Dankzij de optie Remote Control Parking manoeuvreert de auto zichzelf zonder bestuurder in- en uit parkeerplaatsen. Een andere nieuwe functie is het BMW Laserlight met helder wit licht. Het bereik van het grootlicht is 600 meter, twee keer zo ver als dat van LED koplampen. Er zijn twee benzinemotoren leverbaar, een zes-in-lijn met turbo en 326 pk en een 450 pk V8 met twee turbo’s. BMW levert één diesel, een zes-in-lijn met turbo en 265 pk.

Bekijk meer foto's van de BMW 7 Serie op onze Facebook-pagina.

Tekst: Arno Lommers
Dit artikel is gepubliceerd op 11 juni 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn