Controversiële BMW 7 Serie wordt geaccepteerde youngtimer

Controversiële BMW 7 Serie wordt geaccepteerde youngtimer
BMW beloofde in 2001 dat de nieuwe 7 Serie E65 de beste auto ter wereld zou zijn. Waar hebben we dat eerder gehoord en hoe was dit doel bereikt? De uitgerijpte 7 Serie E38 was volgens velen tenslotte moeilijk te overtreffen. Er werd ingezet op een totaal nieuw design, nog niet eerder vertoonde gadgets en kwalitatief hoogstaande techniek. Dit jaar treedt de vierde generatie 7er toe tot het rijk der youngtimers, maar gaat deze complex geconstrueerde limousine ooit als zodanig geaccepteerd worden?

Nadat de ontwikkeling van de E65 begin 1996 van start ging, werd het vlaggenschip van de Bayerische Motoren Werke in september 2001 op de IAA in Frankfurt gepresenteerd. Waar designer Adrian van Hooydonk in een eerste schets met een meer fastbackachtig model op de proppen kwam, werd de traditionele sedanvorm van zijn naaste collega Chris Bangle door de BMW-directie meer geschikt geacht. Traditioneel is echter niet het goede woord, want het publiek kon zijn ogen niet geloven. De man die tevens de vorige 7 Serie, Z3 en 3 Serie E46 ontwierp oogstte met zijn nieuwste creatie niet bepaald veel lof. Vooral het opgelegde kofferdeksel viel slecht en de auto oogde volgens velen nogal lomp. Niet voor niets waren de dealers als een speer van de laatste voorraadmodellen van de voorgaande 7 Serie af. De verkopen van het nieuwe model verliepen in eerste instantie nogal stroef, maar in de jaren daarna wist de in het Duitse Dingolfing gebouwde E65 steeds meer te bekoren.

Ingewikkelde bediening
De meeste liefhebbers van auto’s uit het genre youngtimer kicken op zo weinig mogelijk elektronica, ongecompliceerde techniek en zoveel mogelijk rijgevoel. De 7 Serie E65 is juist het tegenovergestelde. Waar zijn tijdloze voorgangers E23 (1977), E32 (1986) en E38 (1994) voor elke functie over een apart knopje beschikten, introduceerde BMW op de E65 het iDrive-systeem. Via een controller op de middenconsole en het scherm kun je 700 functies bedienen, van verwarming tot radio en navigatie. Omdat de veelal oudere 7 Serie-kopers al moeite hadden met het navigatiesysteem van het vorige model, waren de klachten over de ingewikkelde bediening niet van de lucht. Ook storingen in de complexe CAN-bus elektronica van BMW’s technologisch meest geavanceerde model speelde het merk parten. Veel features die we anno 2016 normaal vinden had de E65 als eerste aan boord. Denk hierbij aan starten met een druk op de knop en een automatische handrem zonder conventionele hefboom.

Actieve stabilisatoren
Onderhuids pakte BMW de 7 Serie ook flink aan. Een volledig aluminium onderstel zorgde ervoor dat de auto niet noemenswaardig zwaarder werd ten opzichte van de vorige generatie. Een feature waarmee BMW in 2001 mee kon pronken is Dynamic Drive. Actieve stabilisatoren voor en achter onderdrukken in bochten de overhelneiging zodat de koets zo goed als vlak op de weg blijft liggen. Als toevoeging kon je ook nog kiezen voor luchtvering achter met niveauregeling en adaptieve schokdempers met comfort- en sportmodus. De 7 Serie E65 is de eerste personenauto ter wereld met een zestraps automaat. Deze elektronisch aangestuurde (shift-by-wire) en bijna onmerkbaar schakelende versnellingsbak van toeleverancier ZF uit het Duitse Friedrichshafen is met toetsen op het stuur ook handmatig bedienbaar (Steptronic) en past zich aan het rijgedrag van de bestuurder aan. Wij reden met een 745i uit maart 2002 om te ontdekken wat de limousine 15 jaar na zijn introductie nog in zijn mars heeft.

Bekijk meer foto's van de BMW 7 Serie E65 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 5 september 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn