Het verhaal achter de VW Polo Harlekin

Het verhaal achter de VW Polo Harlekin
De Volkswagen Polo Harlekin in blauw, rood, groen en geel is misschien wel de meest bont gekleurde auto van de laatste twintig jaar. Een auto met een interessante geschiedenis die al in 1994 begon terwijl de eerste serieauto’s pas een jaar later werden afgeleverd.

In oktober 1994 kwam Volkswagen met een reclamecampagne om de nieuwe Polo, voor de kenners generatie 6N, onder de aandacht van het publiek te brengen. Door middel van vier bouwstenen (motor, onderstel, interieur en overige opties) was de Polo naar wens samen te stellen, zo luidde de boodschap. Elk van deze bouwstenen werd door een van de vier kleuren belichaamd.

Speciaal voor deze campagne bouwde Volkswagen 20 Polo’s om in blauw, rood, groen en geel. Dit waren showroomauto’s die de basis vormden voor wat later de Polo Harlekin zou worden. De promotieauto’s, die de toevoeging Harlekin dus niet droegen, werden na de introductie verkocht. Vandaag de dag zijn deze exemplaren nauwelijks meer te vinden. Hun kleurstelling was anders dan de latere seriemodellen. Naast de blauwe C-stijl en het gele dak hadden deze auto’s gele in plaats van witte knipperlichten, geen donker getinte achterlichten en andere bumpers. Ondanks dat Volkswagen niet van plan was de bont gekleurde Polo in de prijslijst op te nemen toonde het publiek toch veel interesse. Daarop besloot de Duitse autofabrikant in het voorjaar van 1995 de Polo serierijp te maken voor een productie van 1.000 exemplaren.

De auto’s werden niet apart gespoten. Er werden zowel een Ginster-Gelbe, Chagall-Blaue, Pistazie-Grüne en Flash-Rote Polo van de lopende band genomen en in een speciale ruimte verwisselden zeven monteurs met de hand alle plaatwerkdelen volgens een vastgelegd schema. Klanten konden kun favoriete kleuren combinatie niet kiezen. De oorspronkelijk geplande 1.000 stuks kregen een speciaal certificaat, een serienummer en een unieke sleutelhanger mee. Begin 1996 bleek dat de vraag groter was dan gepland waarop Volkswagen de productie voortzette.

Volkswagen rustte de Polo Harlekin uit met zaken die normaal gesproken op de optielijst stonden. Onder andere twee airbags, een blauw leren stuur, in hoogte verstelbare sportstoelen met speciale bekleding, een radio, een mattenset en een pookknop met Harlekin-logo waren standaard. Daarnaast was de achterbank voorzien van twee hoofdsteunen en gedeeld neerklapbaar. Aan de buitenkant is de Harlekin te herkennen aan getint glas, witte knipperlichten, donker getinte achterlichten en een Harlekin-logo op de achterklep.

Er was keuze uit vier benzinemotoren: de trage 1.0 met 45 en later 50 pk, de vrij vlotte 1.4 met 60 pk en voor de scheurneuzen de 1.6 met 75 pk. Vanaf voorjaar 1996 kon er een automaat besteld worden en vanaf eind 1996 was ABS standaard. Na 3.806 Polo’s Harlekin stopte eind 1996 de productie. Officiële productiecijfers heeft Volkswagen niet omdat alleen getallen over de normale, effen Polo’s bekend zijn. In Nederland is de Polo Harlekin nooit geleverd. Originele exemplaren met weinig kilometers hebben de potentie om in waarde te stijgen. In Duitsland staan ze te koop vanaf 400 euro. Houd dan wel rekening met roest en veel achterstallig onderhoud. Voor 2.000 euro koop je een netter exemplaar.

Bekijk meer foto's van de Volkswagen Polo Harlekin op onze Facebook-pagina.

Tekst: Arno Lommers
Dit artikel is gepubliceerd op 13 juni 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn