Dieselrijder betaalt forse rekening

Dieselrijder betaalt forse rekening
Regeringspartijen PvdA en VVD zijn het eens over de hervormingen in de wondere wereld van de autobelastingen en presenteren hun plannen binnenkort aan de Tweede Kamer. In die plannen treffen wij liefhebbers van youngtimers zowel goed als slecht nieuws. Voor de zakelijke rijder is er een vereenvoudiging van de bijtellingspercentages; de bestaande vier percentages worden teruggebracht naar twee categorieën: 4% voor volledig elektrische auto's en 22% voor alle overige auto's. Of de youngtimer van 15 jaar of ouder daar ook onder gaat vallen is op dit moment nog niet bekend. Plug-in hybrides gaan onder het 22% regime vallen, per 1 januari 2017.

Bezitters van oude(re) diesels zullen met ingang van 2019 fors meer MRB moeten gaan betalen als hun diesel niet door de fabriek is uitgerust met een roetfilter. Er is sprake van een verhoging van enkele honderden euro's. Roetfilters zijn pas vanaf 2003 door de fabrikanten in hun modellen geschroefd. Je mag er van uit gaan dat vrijwel alle diesels van voor 2003 geen roetfilter hebben, en dus onder het strenge regime zullen vallen. Het vermoeden bestaat dat met de invoering van de verhoogde MRB voor oudere diesels de recent ingestelde milieuzones hun functie zullen gaan verliezen. Er zijn nog enkele wijzigingen op handen; zo wordt de BPM met 12% verlaagd en de MRB voor benzineauto's en diesels met roetfilter zal zo'n 2% omlaag gaan.

Staatssecretaris Wiebes presenteert zijn 'Autobrief 2' binnenkort aan de ministerraad onder het motto 'we moeten de regels versimpelen' maar met het schrappen van de belastingvoordelen voor hybride's en plug-ins komt er ook rond de 5 miljard euro vrij. Volgens ons weegt die reden net iets zwaarder...
Dit artikel is gepubliceerd op 18 juni 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn