Mazda MX-3 met een bijzonder verhaal

Mazda MX-3 met een bijzonder verhaal
Tim Brinksma heeft een Mazda MX-3 1.8i-V6 uit mei 1992 met inmiddels 255.000 kilometer op de teller. Hij vertelt ons graag het verhaal achter de auto en zet bovendien zijn toekomstplannen uiteen.

“Mijn MX-3 is van de oma van een vriendin van mij geweest, de eerste eigenaresse. De folder waarop dit model omcirkeld is tot de eerste papieren heb ik er nog bij. Ze heeft de auto altijd netjes verzorgd. Tot 2014 is de Mazda altijd in onderhoud geweest bij de dealer in Groningen, alle onderhoudshistorie is aanwezig en de boekjes kloppen naadloos. Door ziekte moest de eigenaresse er op een gegeven moment afstand van doen,” begint Tim zijn verhaal.

Nederlands Rally Kampioenschap
“In februari 2014 heb ik de Japanse coupé overgenomen. Inmiddels hebben we samen veel meegemaakt, zo heeft hij een jaar lang gediend als verkenauto in het Nederlands Rally Kampioenschap. Ik heb beloofd de auto netjes te houden en tot op heden lukt dat aardig. Het onderhoud doe ik zelf, gelukkig heb ik een adresje om aan mijn auto te kunnen werken. Mazda’s zijn degelijke en onderhoudsvriendelijke auto’s met hier en daar de standaard roestplekken. Zo zijn de wielkastranden links- en rechtsachter een keer bijgewerkt, maar op dit moment komt het euvel weer naar voren.”

Tim heeft zich de afgelopen tweeënhalf jaar behoorlijk uit kunnen leven op de FD-ZL-68. Een half jaar geleden stond de MX-3 zelfs een paar maanden stil door een vreemd elektronisch probleem. Uiteindelijk bleek de ontstekingsmodule de boosdoener. Hiervoor is na lang zoeken een gereviseerd exemplaar gemonteerd. Onlangs zijn de waterpomp en distributieriem vervangen en de roestende vulhals van de tank is vernieuwd, een paar zeer tijdrovende, maar waardevolle klussen. Ook waren de veerschotels achter bijna compleet weggerot, wat resulteerde in een tikkend geluid op hobbelige wegen.

Vastgelopen multiriem
Dat Tim al flink wat meegemaakt heeft met de MX-3 bewijst het volgende verhaal. “Tijdens de laatste verkenning voor de rally van Hengelo ging het mis. Na de wedstrijd klonk er een knal en stuurde de auto zwaar. De meelooprol waar de multiriem van de stuurpomp en waterpomp overheen draait was vastgelopen, waardoor de riem knapte. Na lang zoekwerk heb ik de juiste meelooprol gevonden. Blijkbaar had ook de waterpomp een klap gekregen want niet veel later lekte er koelvloeistof uit het motorruim.”

Ondanks alle werkzaamheden blijft het voor Tim een plezier om met de wagen te rijden. “Het geluid van de felle V6 (ik heb een kleine inlaatbuis weggehaald) is erg fraai en de wegligging liegt er ook niet om. Het verbruik van 1 op 10 valt mij nog mee voor mijn sportieve rijstijl. De stoelen zitten nog steeds erg goed en vertonen weinig instapschade. Ik weet zeker dat ik deze auto nog lang ga rijden totdat het onderhoud echt te duur wordt, maar voorlopig zijn alle beurten en onderhoud voor de komende jaren wel ingedekt,” aldus de tevreden tweede eigenaar van de inmiddels 24 jaar oude Mazda. Het enige puntje is een lekkend schuifdak en Tim wil nog eens een ander setje wielen. Ook mistlampen in een andere kleur en wellicht een sportuitlaat staan op het lijstje.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Mazda MX-3 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 11 oktober 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn