Lange lijst met records in historie van VW Golf

Lange lijst met records in historie van VW Golf
Het aftellen is begonnen: begin november introduceert Volkswagen de vernieuwde versie van de Golf. Deze bestseller rijdt inmiddels al meer dan vier decennia rond.

Een complete generatie is er zelfs naar vernoemd; in Duitsland staat ‘Generatie X’ namelijk te boek als de ‘Golf Generatie’. Recordcijfers kenmerken de historie van dit succesvolle model. Van geen enkele andere Europese auto werden er meer verkocht. In de afgelopen 42 jaar is iedere 40 seconden ergens op de wereld een nieuwe Golf verkocht.

Ruim vier decennia Golf in feiten en cijfers
32.590.025 auto’s tot eind 2015 – de Volkswagen Golf is de meest succesvolle Europese auto ooit.
21.517.415 auto’s – in 2002 passeerde de Golf qua verkopen het tot dan toe meest succesvolle automodel ter wereld: de Kever.
10.000.000 auto’s – rond 1988 was de Golf de magische grens van 10 miljoen auto’s al gepasseerd.
1.000.000 km – in 2003 klokte een Golf Mk1-eigenaar 1 miljoen kilometers op zijn teller. Meer ‘miljonairs’ volgden.
188.938 euro – de duurste Golf (5e generatie) ooit werd in 2005 geveild; de eerste eigenaar was Paus Benedictus XVI.
10.156 euro – De eerste Golf (2e generatie) van de Duitse Bondskanselier Angela Merkel werd in 2012 geveild.
2.120 Golfs per dag – doorgerekend worden er al vier decennia lang iedere dag meer dan 2.000 nieuwe Golfs geproduceerd.
730 dagen tot aan het eerste miljoen – slechts twee jaar na zijn debuut werd de 1 miljoenste Golf (1e generatie) afgeleverd.
650 pk voor de liefhebbers – de krachtigste Golf ooit was de GTI W12-650. Hij werd in 2007 gepresenteerd tijdens het GTI Treffen aan de Wörthersee.
155 landen – vandaag-de-dag wordt de Golf geproduceerd in vijf fabrieken (in Brazilië, China, Duitsland en Mexico) en naar 155 landen geëxporteerd.
5 aandrijfopties – de Golf is de enige auto wereldwijd met naar wens elektro- of hybride-aandrijving, of een brandstofmotor op benzine, diesel of gas.
Dit artikel is gepubliceerd op 13 oktober 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn