Skoda Superb bereikt youngtimerleeftijd

Skoda Superb bereikt youngtimerleeftijd
De Skoda Superb viert dit jaar zijn 15e verjaardag en krijgt daarmee op papier de status youngtimer. Zou deze uitgerekte Volkswagen Passat het ooit schoppen tot begeerde zakenauto met 35% bijtelling over de Waarde in het Economisch Verkeer?

Sinds de eerste Superb in 2001 heeft de Tsjechische autofabrikant in drie generaties tijd zo’n 900.000 exemplaren van het model geproduceerd. Sinds maart 2015 komen meer dan 100.000 Superbs voor rekening van de actuele derde-generatie. In Nederland zijn er sinds de introductie vijftien jaar geleden ruim 16.000 auto's verkocht.

Chinese Passat
De eerste generatie van de Superb is gebaseerd op de Volkswagen Passat B5. De Superb maakt gebruik van hetzelfde onderstel als de Shanghai Passat uit China. Dit model is ten opzichte van de Europese Passat met 10 centimeter verlengd en vanwege de enrome zitruimte achterin is de Superb zodoende geliefd bij taxibedrijven. Slimmigheden die Skoda voor het eerst in de Superb tot uitvoering bracht waren bijvoorbeeld de WetCase in het linkerachterportier. Hier kun je een natte paraplu in opbergen waarbij het systeem het overtollige water automatisch naar buiten afvoert. Ook was er ook een luik in de rugleuning van de rechtervoorstoel leverbaar. Het luik kon vanaf de achterbank geopend worden waardoor er een voetensteun ontstond.

Geschiedenis
De oorsprong van Skoda's grote middenklasser ligt in de beginjaren van de autoproductie. In 1907 werd de Laurin & Klement FF het allereerste achtcilindermodel in Centraal Europa. In de jaren twintig van de vorige eeuw vertrouwde Tomás Garrique Masaryk – de eerste president van Tsjechoslowakije – onder andere op de luxueuze Skoda Hispano-Suiza; de Skoda 860 achtcilinder was begin jaren dertig een voorname verschijning.

Slechts 200 auto's
Een representatief Skoda-model met de naam Superb werd in 1934 voor het eerst geïntroduceerd: de 640 Superb. Net als het actuele model onderscheidde zijn voorvader zich door toonaangevende technologie. De 640 Superb maakte gebruik van het technologische platform van de Popular. Zijn 2,5-liter zescilinder was goed voor 55 pk, waarbij de cardanas dwars door het buizenframe liep. Bovendien werd een geavanceerde, onafhankelijke wielophanging toegepast in plaats van starre assen voor en achter. Het voordeel van dit ontwerp was dat de aanzienlijk hogere torsiestijfheid resulteerde in een lagere belasting voor de carrosserie. Niet meer dan zo’n 200 auto’s verlieten de productiehallen van Skoda.

Bekijk meer foto's van de Skoda Superb op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn