Oscar laat zeldzame Rover SD1 in originele staat

Oscar laat zeldzame Rover SD1 in originele staat
Lezer Oscar Bakker heeft een zeldzame Rover SD1, om precies te zijn een 3500 Vanden Plas EFI. Hij vertelt graag over zijn bezit en hoe hij de grote Engelse hatchback in originele staat houdt.

De Rover SD1 kwam voor het eerst op de weg in 1976 en werd direct auto van het Jaar. Met name in de beginfase waren er nogal wat problemen met afbouw. Reden waarom Rover een naam heeft gekregen van onbetrouwbaar. Maar wat een looks heeft deze auto, het gestroomlijnde model is zelfs tot op de dag van vandaag nog bijzonder te noemen. Van mijn SD1, een Rover 3500 Vanden Plas zijn er maar 1.113 gemaakt. Het betreft hier een EFI-model met een elektronisch benzine injectiesysteem van Lucas. Deze motor werd ook geleverd in de snelle, handgeschakelde Vitesse-versie.

Duitse diplomaat
Het was de directie van BL die besloot dat er ook een luxe en snelle versie van de SD1 moest komen en dat werd de "Vanden Plas EFI", een snelle Vitesse-motor gekoppeld aan een automaat. Aan de buitenkant een Vitesse aan de binnenkant duidelijk een luxe Vanden Plas. Van de 1.113 voertuigen is er nooit een officieel geleverd in Nederland, wel in Duitsland, Zwitserland en Engeland. Deze auto werd mij in 2006 aangeboden door een Duitse diplomaat woonachtig in Genève. Exact 5 foto's waren voor mij voldoende bewijs om deze auto naar Nederland te laten komen. Er mankeerde wel iets aan, de motor liep niet en de bak schakelde niet verder dan de eerste versnelling. Gelukkig allemaal kleine oplosbare problemen. Een nieuwe benzinepomp en een vacuümslang waren voldoende om de auto weer rijdend te krijgen. De auto was voorzien van Vitesse-stoelen maar de lederen voorzetels waren meegeleverd en er was bijna niet op gezeten. Omdat het een bijzonder exemplaar is heb ik besloten zoveel mogelijk origineel aan de auto te houden. En is er in de jaren daarna langzaam geïnvesteerd om te zorgen dat de auto nog jaren mee kan.

Onderhoud
Een kleine opsomming van werkzaamheden zodat er een indruk gegeven kan worden waar men aan kan denken bij aanschaf van een dergelijke auto.

• De automaat (GM180TT) schakelde zacht maar bij achteruit rijden duurde het toch even voor er werd over gepakt. Een kleine revisie van transmissie met nieuwe platen was voldoende om dit op te lossen.
• De motor startte niet, dit euvel bleek een defecte benzinepomp te zijn. Relatief goedkoop te verkrijgen en hij zit niet zoals bij de carburateur-versie in de tank, maar gewoon onder de auto.
• De hemelbekleding in deze Rovers hangt als gevolg van ouderdom, damp en vocht. Demontage van hemel en opnieuw stofferen geeft weer een heerlijk nieuwe look.
• Roestvorming, met name de eerste serie SD1 is hier gevoelig voor. Bij deze EFI viel het mee en betrof het slechts een aantal kleine plekjes op de deuren, linksvoor en rechtsachter. Door het failliet gaat van Rover kwam er vanuit India een grote partij onderdelen terug naar Europa waardoor deuren en ander plaat materiaal weer beschikbaar kwam. Er zijn uit voorzorg dan ook twee nieuwe deuren in gegaan en de auto is rondom gespoten om alles weer netjes te maken.
• De aluminium velgen waren gepoedercoat in een niet originele kleur en was er een velg ook nog eens niet meegenomen in dit proces. Opnieuw poedercoaten geeft een mooi origineel resultaat.
• Het EFI-injectiesysteem is een kopie van het Bosch-injectiesysteem vervaardigt door Lucas, (‘The Prince of Darkness’) wat al aangeeft dat het niet de meest betrouwbare is. Het is vrij eenvoudig en simpel, toch kan je er goed op los gaan als je problemen ondervindt. Slechte contacten en stekkers en niet werkende sleepcontacten op elektronische componenten als de luchtmassameter komen geregeld voor. En met name deze elektronische componenten zorgen voor problemen die moeilijk traceerbaar zijn. Daarbij zijn ze vaak niet meer leverbaar. Toch is het hier nog helemaal origineel en functioneert het.
• De uitlaat is ruim 30 jaar oud en wordt in standaard mild-steel niet meer geleverd. In Engeland bestaan nog mogelijkheden om RVS-systemen te kopen, ook als sport en performance. Deze EFI is dan ook uitgerust met een (helaas) niet originele RVS-uitlaat. Hierdoor komt de V8-burble uit de motor wel beter tot uiting.
• De SD1 is achter voorzien van Boge Nivomat schokdempers, die de auto ook bij belading keurig op hoogte houden. Nieuw worden ze al lang niet meer gemaakt en dus is het moeilijk originele dempers te vinden. De Engelse Rover SD1-club is er in geslaagd Boge zover te krijgen dat er batches nieuwe geleverd kunnen worden waardoor de auto weer in alle originaliteit kan rijden. Op deze EFI zitten nog new old stock-versies.

Volgende generatie
Mijn Rover SD1 Vanden Plas EFI staat er voor de komende jaren weer spik en span bij. Met de motor nu op 250.000 kilometer is een reisje Engeland geen enkel probleem. Recent is nog de derde prijs van mooiste Rover SD1 gewonnen tijdens het 40-jarig bestaan van de SD1. Het is een heerlijke reisauto die met het hedendaagse verkeer nog prima mee kan, en in de staat zoals hij nu is kan hij ook naar de volgende generatie die al staat te popelen om er mee de weg op te kunnen.

Tekst: Oscar Bakker

Bekijk meer foto's van de Rover SD1 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 22 oktober 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn