Saab 99 bleef 16 jaar in productie

Saab 99 bleef 16 jaar in productie
Op 22 november 1967 introduceerde Saab in Stockholm de 99 die van begin 1968 tot medio 1984 gebouwd werd in het Zweedse Trollhättan en het Finse Uusikaupunki. Na tien jaar kreeg de 99 de rol van instapmodel omdat de 900 inmiddels op de markt was.

De door Sixten Sason ontworpen 99 had een zelfdragende carrosserie, voorwielaandrijving, onafhankelijke wielophanging voor en een starre as achter. In eerste instantie was de 99 er alleen als tweedeurs, later gevolgd door de vierdeurs en de driedeurs Combi-Coupé. Eigenlijk had Saab het Britse Ricardo de opdracht gegeven om een motor voor de 99 te construeren. In de loop van de ontwikkeling werd echter duidelijk dat een geheel nieuwe motor te duur zou zijn. Ricardo had veel contacten in de Britse auto-industrie waardoor men wist dat er bij Triumph een viercilinder ontwikkeld werd. Zodoende kwam de Triumph Slant-4 motor uit de Dolomite in de 99.

De 1.709 cc grote motor leverde 80 pk. Het blok was in lengte over de vooras ingebouwd en de versnellingsbak was onder de motor gepositioneerd. Opmerkelijk was dat de motor met de koppeling richting de radiateur was gemonteerd. In 1971 werd de grotere 1.854 cc motor met 87 pk (95 pk met injectie) leverbaar, tevens kwam er een automaat beschikbaar. Vanaf 1973 was de 99 er met een tweeliter injectiemotor met 110 pk. Ook het jaar 1975 is het vermelden waard omdat Saab de 99 toen een grote facelift gaf en de techniek moderniseerde. Op de IAA in Frankfurt werd eind 1977 het topmodel voorgesteld. De 99 Turbo met 145 pk was er in eerste instantie alleen als tweedeurs, later gevolgd door de driedeurs.Inmiddels was de Saab 900 aan programma toegevoegd waardoor Saab besloot het leveringsprogramma van de 99 uit te dunnen. De auto kreeg ook diverse uiterlijke kenmerken van zijn beoogde opvolger, waaronder de bumpers en de grille. Op die manier wilde Saab de 99 nog beschikbaar houden als instapmodel. Na 588.643 stuks was het in april 1984 gedaan met de 99 en werd zijn rol overgenomen door de tot en met 1987 gebouwde Saab 90.

Het Duitse Auto Motor und Sport schreef in 1981 over de Saab 99: “Saabs behoren in Duitsland tot de exoten. Volkswagen verkoopt in vier dagen net zoveel auto’s als Saab in een heel jaar.” In hetzelfde tijdschrift zegt een Saab-dealer dat zijn auto’s op de occasionmarkt vaak ouder zijn dan gemiddeld omdat veel klanten zo tevreden zijn dat zij langer in hun auto blijven rijden dan eigenaren van andere merken.

Op het gebied van onderhoud worden vooral de storingsgevoelige automatische versnellingsbak en speling op de besturing genoemd als punt om in de gaten te houden. Als pluspunten van de 99 worden zijn solide afwerking, grote bagageruimte en goede verwarming genoemd. Minder te spreken was men destijds over het sterke onderstuur in snel genomen bochten.

Bekijk meer foto's van de Saab 99 op onze Facebook-pagina.

Tekst: Arno Lommers
Dit artikel is gepubliceerd op 21 juni 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn