Deze auto's zijn in 2017 officieel youngtimer

Deze auto's zijn in 2017 officieel youngtimer
Vijftien jaar, de leeftijd dat een auto officieel tot de youngtimers gerekend mag worden. Tegenwoordig is de levensduur van een auto veel langer dan vroeger. Vielen dertig jaar geleden na een jaar al de gaten in de dorpels, nu komen we auto’s tegen die na 200.000 kilometer nog als nieuw ogen. Veel jubilarissen uit dit overzicht zijn dan ook nog dagelijks op de weg te zien en staan nog niet te boek als (fiscaal) aantrekkelijk historisch erfgoed. Maar wat niet is kan nog komen. Wie weet vinden we over een paar jaar een van deze auto’s wel een verademing naast onze zelfrijdende elektrisch aangedreven gadget.

Vlaggenschip
Op hetzelfde D-platform als de Volkswagen Phaeton (een jaar eerder geïntroduceerd) staat de tweede generatie Audi A8, die in oktober 2002 ter wereld kwam. Ten opzichte van zijn voorganger met veel meer elektronica uitgerust, maar ook met motoren tot maar liefst 6,0-liter. Met recht een vlaggenschip. Op hetzelfde moment kreeg de Mercedes-Benz S-Klasse een facelift om niet achter de feiten aan te lopen. Als opvolger van de nog altijd op de Peugeot 106 gebaseerde Saxo zette Citroën in 2002 de geheel nieuwe C3 in de showroom. De B-segmenter met zijn bolle daklijn is een ontwerp van Donato Coco die ook de Xsara Picasso tekende.

Snelste straat-Ferrari
In het topsegment maakte vijftien jaar geleden de Ferrari 575M Maranello de tongen los. Een fantastisch uiterlijk, boven de achterwielen een 5.748 cc grote V12 met 515 pk en een topsnelheid van 325 km/h doen ook vandaag nog liefhebbers smelten. Maar het kan nog mooier, want in hetzelfde jaar 2002 verschenen er 399 stuks van de Ferrari Enzo, vernoemd naar de grondlegger van het merk met het steigerende paard. Zijn topsnelheid van 355 km/h was hoog genoeg om benoemd te worden tot snelste straatauto van Ferrari ooit. Kia boekte in 2002 een enorm succes met de eerste Sorento. Een stoere SUV voor een relatief schappelijk bedrag, een luxueuze uitrusting en goede terreinkwaliteiten. Binnen enkele maanden was de levertijd opgelopen tot een jaar en hoogstwaarschijnlijk heeft Kia de 260 miljoen euro ontwikkelingskosten vast wel terugverdiend. Januari 2002 was de maand waarin Mercedes-Benz op de Autosalon in Brussel de nieuwe E-Klasse (W211) aan het publiek toonde. De auto was weer een stuk veiliger en aerodynamischer dan zijn (roestgevoelige) voorganger. Traditiegetrouw is ook deze E-Klasse veel als taxi ingezet.

Grote SUV's
Vriend en vijand werden in de herfst van 2002 verrast door de metamorfose die de Renault Mégane had doorgemaakt. Ondanks zijn opvallende achtersteven bleef succes niet uit, al bleek de auto niet heel erg betrouwbaar. Vooral de elektronica en wielophanging zijn zwakke punten. Drie grote SUV’s die we niet mogen vergeten zijn de Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg en de Volvo XC90. De Touareg is samen met de Porsche ontwikkeld en beide werden geproduceerd in het Slowaakse Bratislava. De XC90 is in de loop der jaren uitgegroeid tot een van de meest geliefde SUV’s en is maar liefst twaalf jaar lang zonder al te grote veranderingen in productie geweest.

Auto van het Jaar
1. Peugeot 307 286 punten
2. Renault Laguna 244 punten
3. Fiat Stilo 243 punten

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van deze youngtimers op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 23 december 2016

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn