Roy over zijn Citroën BX Cannes

Roy over zijn Citroën BX Cannes
Het is 14 juni 1991, de spierwitte Citroën BX Cannes wordt op kenteken gezet door Automobielbedrijf Joh. W. Schimmel B.V. te Apeldoorn. Hiermee is de ZN-53-VZ een feit. Na 25 jaar is deze dame in mijn leven gekomen. Gevonden in Hoogeveen, met 191.000 kilometer en een jaar APK, stond ze te wachten om meegenomen en verzorgd te worden.

Genot en bekijks
Recht op de wielen met nieuwe winterbanden, her en der een plekje levenservaring op de carrosserie, een trekhaak, krakende koppeling, zonneschermpjes, trillende remmen, piepende v-snaar en wat bruine vlekjes op de dorpels kon ik haar niet laten staan in de kou. Dit moest mijn BX worden, een witte Cannes met wat schoonheidsfoutjes. Met een grote glimlach vertrokken naar huis. Wat een genot, wat een bekijks en ze was van mij! De eerste avond thuis op de parkeerplaats, ik kon niet wachten om haar te vertroetelen. Als snel volgde het verwijderen van stickers van de achterklep, het monteren van luxe kentekenplaten, een roestbehandeling en een grondige poetsbeurt. Samen met een collega heb ik de remmen vervangen, de LHM-olie van het hydraulische veersysteem ververst, de hoogteregelaars gedemonteerd en gereinigd en de motorolie ververst. Daarnaast zijn de onderkant getectyleerd, de bougies gecontroleerd, diverse lampjes vervangen en de koppeling afgesteld.

Witte wieldoppen
De auto is tot 1993 onderhouden door Automobielbedrijf Schimmel. Daarna bij Dalhuisen Auto’s in Elburg en nu bij Citroën EmerparkAuto in Zwolle. Is mijn Cannes dan echt perfect? Nee, gelukkig niet. Het dakraampje zit voorgoed dicht, maar lekt niet. Het linker voorscherm heeft een paar kleine restyle deukjes en de stijlen rondom de voorruit zijn niet meer zo fraai. Geen ramp, na 25 jaar is het haar vergeven, en ze ziet er bijzonder fraai uit met de witte wieldoppen. Wat een leuke reacties tijdens het rijden, zoals laatst twee oudere mensen in een Xantia. Ik had de Xantia natuurlijk al zien staan in de rij voor het stoplicht en hoorde de claxon. De twee keurige mensen keken met een glimlach naar mijn BX en beide duimen gingen omhoog. Fantastisch! Tijdens het tanken maakte een Cactus-eigenaar een compliment over de staat van de BX. Vroeger was de BX een algemene auto in het Nederlandse straatbeeld, nu een uniek item.

Na twee maanden kan ik niet anders zeggen dan dat dit de beste keuze was die ik kon maken. De BX maakt me blij, ze maakt me rustig, ik vind haar mooi. Een paar dagen in de kou? Geen probleem: starten en klaar om samen op pad te gaan. Heerlijk het motorgeluid van de 1.4-benzinemotor met 75 pk. Gaat ze dan nooit meer weg? Nee! Ik wil mijn Cannes koesteren, mooi houden en mooi maken. Origineel zoals ze is. Nooit gedacht dat een auto zoveel met mij zou doen. Werkzaam tussen alle moderne auto’s en technieken, is de BX echt van mij. Geen stuurbekrachtiging, geen luxe, maar écht autorijden. In 25 jaar tijd heeft ze gemiddeld ongeveer 7.600 kilometer per jaar gemaakt. Dat zal mij niet gaan lukken, maar dat hoeft ook niet. Ze mag rijden wanneer de tijd het toelaat, wanneer zij wil en wanneer het ‘Cannes’.

Geen radio
Over 10.000 kilometer zal ze, zoals Citroën het voorschrijft, weer verse olie krijgen en het nodige onderhoud. In de tussentijd gaat er uitgebreid gepoetst worden, de ventilator die alleen op de hoogste stand werkt hersteld worden en de bekleding gereinigd worden. Komt er nog een radio in? Nee, het motorgeluid en het tikken van de veerbollen maken het mooiste nummer dat ik kan afspelen in de auto. Naast mijn BX heb ik momenteel een Grand C4 Picasso met BlueHDI 150 pk dieselmotor voor de zakelijke kilometers. Ook fijn, maar niet met het comfort dat de BX biedt. Ik ben BX-fan, en nog meer fan van mijn BX Cannes! Ze is om van te houden, en dat doe ik met heel mijn hart.

Tekst: Roy Hanekamp

Bekijk meer foto's van de Citroën BX Cannes op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 3 januari 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn