20 vragen aan... Erwin Wijman

20 vragen aan... Erwin Wijman
Een nieuw jaar, tijd voor een nieuwe rubriek. In ‘20 vragen aan…’ stellen we twintig vragen aan de bezitter van een youngtimer over zijn trots op wielen. De aftrap wordt gegeven door schrijver, journalist én professioneel autopsychosocioloog Erwin Wijman. Deze ware Fiat Multipla-fan rijdt inmiddels niet meer in zijn karakteristieke Italiaan, maar in een Duits degelijke BMW 5 Serie. Verdient jouw youngtimer het ook om hier te schitteren, stuur ons dan een e-mail!

Wat voor youngtimer heb je precies?
BMW 523i Touring uit 1999 in Vermontgrün met grijze stoffen bekleding.

Waarom heb je gekozen voor een youngtimer?
Omdat de 5 Serie Touring E39 mij al aansprak toen hij in 1997 uitkwam. Ik herinner me dat BMW in advertenties hoog opgaf over het apart te openen ruitje in de achterklep. Hoe handig dat wel niet was, grappig zo’n detail. Ik heb al vaker gezegd: een BMW is pas na 15 jaar mooi, en dat is bij deze niet anders. De modellen erna werden ineens Teutoons protserig. Bovendien is bij een youngtimer voor mij als zelfstandig ondernemer de fiscale bijtelling aantrekkelijk.

Waar heb je de auto gekocht?
Bij AutoHan in Zwanenburg. Janek Han importeert gebruikte BMW’s en andere youngtimers uit Duitsland en deze auto was van de eerste eigenaar en echt als nieuw vanbinnen.

Wat maakt de auto voor jou speciaal?
De 2,5-liter zescilinder kan alles, hij kan echt hard maar ook op kruissnelheid heb je altijd voldoende reserve. Alles is voelt robuust en stevig aan en hij ligt als een dijk op de weg. De BMW nodigt niet uit om te scheuren maar wel om te rijden en te reizen. Met deze auto rijd je met plezier naar Parijs als je zaterdagochtend ineens zin hebt. En het interieur en de klokken zijn een lust (en rust) voor het oog.

Hoe lang staat je bolide al voor de deur?
Sinds april 2014.

Heb je al veel gereden in die tijd?
Dik 50.000 kilometer.

Hoe vaak rijd je met de auto?
Zo vaak als mogelijk, kan en moet. Het is mijn daily driver.

Ben je lid van een club?
Nee.

Onderhoud je de auto zelf of schakel je een garage in?
Een garage.

Wat is er zoal aan onderhoud gedaan?
Oef, heel veel. Heb je een uurtje? Nieuwe bekabeling naar de achterlichten (gekend probleem bij deze auto overigens, kabels lopen door achterklepscharnieren), nieuwe gasdempers in de achterklep en het raampje en nieuwe remleidingen naar achteren (waren doorgeroest). Ook al vier keer een nieuw mechanisme voor de elektrische ramen, de motor is intensief gereinigd in verband met sludge en er zijn nieuwe banden op gegaan.

Ben je weleens met de auto op vakantie geweest en waarheen?
Zeker, naar onder meer Italië, Frankrijk, Parijs, Duitsland, Brussel, Lille, Gent, Brugge.

Heb je ook nog een andere auto?
Ik had lange tijd een Fiat Multipla uit 1999, inmiddels ook een youngtimer.

Was je de auto met de hand of in de wasstraat, en waarom?
In de wasstraat, dat is handiger, sneller en ik vertrouw erop.

In hoeverre houd je de auto graag origineel?
De originele wielen moeten eronder. Met de zomerbanden heb ik iets minder mooie spaakwielen dan met winterbanden.

Wat is de meest begeerlijke uitrustingsfeature in je auto?
Ik denk de automaat. Die schakelt als boter, zo zacht en easy. Mijn kinderen zweren bij de stoelverwarming en de goed klinkende Spotifymuziek.

Heeft de auto ook minpunten?
De hoge onderhoudskosten, onderhoudsgevoelig heet dat met een mooi understatement. En de antenne wil maar niet deugdelijk werken waardoor radio-ontvangst gebrekkig blijft. Twee deskundigen, BMW-specialist en garage, staan voor raadsel. Tja, en 1 op 10 à 11 is niet Fiat 500-zuinig.

Heeft de auto je weleens laten staan?
Nee (afkloppen…).

Wat zijn je toekomstplannen met de auto?
Nog heel lang blijven rijden, het is een dijk van een auto, en er staat nog geen twee ton op de teller.

Hoe volg je youngtimerpagina.nl?
Via Twitter vooral.

Heb je nog tips voor youngtimerpagina.nl?
Zeker: maak de website om te beginnen responsive, zodat ie ook op een mobieltje goed te lezen is.

Bekijk meer foto’s van de BMW 523i Touring op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 4 januari 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn