20 vragen aan... Carlo Brantsen

20 vragen aan... Carlo Brantsen
In de tweede aflevering van ’20 vragen aan…’ vertelt niemand minder dan Carlo Brantsen over zijn sneeuwwitte Volvo 740. Als hoofdredacteur van Carros Magazine rijdt Carlo vaak in nieuwe auto’s, maar zijn Zweedse vriend blijft favoriet. Naast een Volvo V90 uit 1998 is het wagenpark onlangs uitgebreid met een Mercedes-Benz W123.

Wat voor youngtimer heb je precies?
Dit is een Volvo 740 GL Automaat uit 1988 die trouwens, toen ik ‘m kocht, antraciet was. Maar ik had toen ook een V70 T6 in sneeuwwit, dus heb ik de 740 ook maar in die kleur laten spuiten. Nooit spijt van gehad.

Waarom heb je gekozen voor een youngtimer?
Ik kocht ‘m destijds vooral voor de kinderen die toen hun rijbewijs gingen halen. Het leek me beter dat zij in een robuuste Volvo reden dan in oud, roestig Japannertje.

Waar heb je de auto gekocht?
Bij mijn goede vriend Hans Blokzijl, de Baarnse bomenkweker-in-het-groot en Volvo-verzamelaar. Hij had ‘m over, ik kom ‘m meenemen voor 300 euro. Feitelijk heb ik de wagen daarmee gered, want anders zou hij als een soort werkpaard op de kwekerij gaan dienen. Daarvoor vond ik ‘m veel te mooi.

Wat maakt de auto voor jou speciaal?
Afgezien van z’n eigenwijze uiterlijk? Hij is comfortabel, rijdt perfect en staat paraat als een van de andere auto’s iets mankeert. De ‘sneeuwwitte Volveau’ is in ons gezin een soort labrador, een goedmoedige lobbes die altijd zin in lol heeft. In ruil daarvoor wordt hij perfect onderhouden.

Hoe lang staat je bolide al voor de deur?
Negen jaar nu. Altijd buiten. Tenzij hij voor langere tijd de stalling ingaat, maar dat gebeurt eigenlijk nooit.

Heb je al veel gereden in die tijd?
Ik kocht ‘m met 237.000 km op de teller, nu 376.000. Dus reken maar uit.

Hoe vaak rijd je met de auto?
Sinds maart 2016, geloof het of niet, dagelijks, weer of geen weer. Toen reed ik namelijk mijn toenmalige dagelijkse auto total-loss. Dus werd de 740 uit het stof gehaald. En die rijdt zo fijn dat ik nog steeds geen andere daily driver heb.

Ben je lid van een club?
Ja, de Volvo 700 Vereniging. Ik doe er niks mee maar ben te lui om op te zeggen. Verder ben ik lid van de KNAC, een club van autoliefhebbers van alle merken. Daar is ie ook verzekerd.

Onderhoud je de auto zelf of schakel je een garage in?
Hij gaat tot op de dag van vandaag naar de officiële Volvo-dealer voor onderhoud en APK. Ik wil namelijk alleen dealerstempels in het onderhoudsboekje. Tussen de beurten door wil ik nog wel eens uitwijken naar andere adresjes.

Wat is er zoal aan onderhoud gedaan?
Inmiddels bijna alles, ik heb een ordner vol nota’s. En om de twee jaar wordt de carrosserie aangepakt, met name de randen van de wielkasten willen nog wel eens gaan bobbelen en dan laat ik meteen de parkeerschades bijwerken. Als de auto er niet tiptop uitziet vind ik ‘m minder leuk.

Ben je weleens met de auto op vakantie geweest en waarheen?
Ik niet, mijn zoon wel. Die was ermee in Zuid-Frankrijk. Andere familieleden hebben ‘m wel eens meegenomen naar Engeland vanwege zijn enorme ruimte.

Heb je ook nog een andere auto?
Ja. Afgezien van de testauto’s uit hoofde van mijn vak heb ik nog een Volvo V90 uit 1998 met bijna 4 ton op de klok en een Mercedes-Benz W123 uit 1983. Allebei automaten.

Was je de auto met de hand of in de wasstraat, en waarom?
Altijd in de wasstraat, bij voorkeur bij Loogman in Amsterdam. Daar pakken ze voor een tientje extra meteen het hele interieur mee, geweldig! Vorig jaar zijn de 740 en de V90 ook nog professioneel gepoetst.

In hoeverre houd je de auto graag origineel?
Een must, tot en met de accu aan toe. Het enige dat niet klopt bij deze 740 zijn de extra Hella’s voorop (ik woon in een buitengebied waar je die echt nodig hebt), de Parrot voor handsfree bellen en de meegespoten spiegels (foutje van de spuiter). Oh en ik heb omwille van de veiligheid destijds al een derde remlicht laten monteren.

Wat is de meest begeerlijke uitrustingsfeature in je auto?
Zonder enige twijfel de automaat. Verder zitten er trouwens ook geen extra’s op.

Heeft de auto ook minpunten?
Drie. Hij zit vol in de wegenbelasting, heeft geen schuifdak en ook geen airco. Maar ach, hij is daarentegen wit en vierkant, dus het moet buiten wel heel gek worden wil je het binnenin te warm krijgen.

Heeft de auto je weleens laten staan?
Ik zweer het je: nog nooit. Gaat denk ik door al dat vertroetelen ook niet gebeuren.

Wat zijn je toekomstplannen met de auto?
Deze 740 zal altijd blijven. Ondanks dat ik voor m’n vak vaak in de meest waanzinnige, nieuwe auto’s rij vind ik deze stiekem het leukst van allemaal. Behalve als het buiten meer dan 30-graden is.

Hoe volg je youngtimerpagina.nl?
Niet te missen, via alle kanalen dus. Leuke content, ik retweet het vaak.

Heb je nog tips voor youngtimerpagina.nl?
Nee, niet echt, jullie doen het hartstikke goed. Misschien iets meer Volvo?

Bekijk meer foto’s van de Volvo 740 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 6 januari 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn