20 vragen aan... Arnold van Schepen

20 vragen aan... Arnold van Schepen
Voor veel mensen is één youngtimer voor de deur voldoende, andere liefhebbers hebben een heel wagenpark. Arnold van Schepen, liefhebber van Japanse auto’s, heeft twee Nissan Sunny’s, een Primera en een Lexus LS400. Gelukkig sleutelt de webmaster van www.carnold.nl graag zelf, waardoor de onderhoudskosten te overzien zijn. Ook wassen wordt in eigen beheer gedaan, voor Arnold geen wasstraat.

Wat voor youngtimer heb je precies?
Ik heb vier youngtimers: twee Nissan Sunny’s van het N13-model, een GT en een GTI. Een Nissan Primera P11-144 model, en een Lexus LS400 UCF11. De Sunny’s zijn mijn hobby-auto’s, de Lexus en Primera zijn mijn zakelijke youngtimers.

Waarom heb je gekozen voor een youngtimer?
Ik ben van mening dat in de jaren ’90 de beste auto’s zijn gebouwd, met goed onderhoud kunnen die heel, heel lang mee. Je zou het van mij wellicht niet verwachten, maar ik heb niet zoveel met auto’s. Maar autotechniek vind ik wel heel interessant. Al mijn auto’s hebben buitengewoon interessante techniek, het zij op het motorische vlak, het zij qua ondersteltechniek. De Lexus is natuurlijk helemaal een pareltje. De keuze voor een youngtimer is zowel rationeel als emotioneel. De Primera is onze ‘hoofdauto’, boekhoudkundig erg interessant, maar het is ook een uitermate praktische, zuinige en betrouwbare auto. Bovendien is het een fijne rijdersauto, de teller staat nu op 312.000 kilometer.

Waar heb je de auto gekocht?
De Sunny’s van Marktplaats, de Primera bij een autohandelaar en de Lexus heb ik van de sloop gekocht, net voordat ‘ie gedemonteerd zou worden.

Wat maakt de auto voor jou speciaal?
De Sunny’s omdat mijn eerste auto een Nissan Sunny was, de Primera omdat we daar als gezin mee vergroeid zijn, en de Lexus omdat ik nooit had gedacht dat ik zelf een LS400 zou bezitten.

Hoe lang staat je bolide al voor de deur?
De Primera heb ik het langst, inmiddels 7 jaar. De Sunny’s iets van 5 jaar, en de Lexus sinds oktober 2015.

Heb je al veel gereden in die tijd?
Ja, ik schrik er altijd van hoeveel we rijden. Tussen de 500 en 1.000 kilometer per week, maar die kilometers worden wel over alle auto’s verdeeld. De Sunny GTI staat een jaartje stil vanwege een restauratie. Met de Primera hebben we in zeven jaar 160.000 kilometer gereden, en het afgelopen jaar heeft de Lexus ruim 25.000 kilometer gereden. Met de Sunny GT heb ik afgelopen jaar iets van 5.000 kilometer gereden.

Hoe vaak rijd je met de auto?
Bijna dagelijks.

Ben je lid van een club?
Nee.

Onderhoud je de auto zelf of schakel je een garage in?
Ik vind het leuk om zelf te sleutelen, maar ik heb niet altijd evenveel zin. Voor mijn werk dompel ik mezelf dagelijks onder in de autotechniek, en soms heeft dat als gevolg dat ik even geen gereedschap meer kan zien. Aan de andere kant: er hoeft maar iets pietluttigs niet te werken, en dan rijd ik mijn auto meteen mijn werkplaats in. Ik kan niet tegen kraakjes, rammeltjes, en niet-functionerende onderdelen. Ik ga naar de garage (Now Cars in Wommels) als ik zelf de gereedschappen niet heb, of als ik tegen mijn praktische beperkingen aanloop. Een goede garage is goud waard.

Wat is er zoal aan onderhoud gedaan?
Dan beperk ik me even tot de Primera en de Lexus: Naast het regulier onderhoud zijn alle bekende Primera-kwalen de revue gepasseerd. ABS-ringen, bovenste draagarmen, krukassensor. Vorig jaar is de Primera compleet opnieuw gespoten. De Lexus verkeerde in heel slechte staat toen ik ‘m kocht: luchtvering defect, waterpomp lek, distributieriem die op springen stond, instrumentarium kapot, vier gladde banden… Alleen in cosmetisch opzicht verkeerde de auto in goede staat, met name het interieur zag en ziet er onberispelijk uit. Dat was even flink sleutelen, maar daarna reed ‘ie weer als nieuw en heb ik er alleen maar zorgeloos mee gereden.

Ben je weleens met de auto op vakantie geweest en waarheen?
Ja, met alle auto’s zijn we op vakantie geweest in de Alpenlanden. Met name met de Sunny GT was het dikke pret om in de bergen te toeren.

Heb je ook nog een andere auto?
Nee, wel twee klassieke Honda viertakt brommers: een C310S en een SS50. Het schijnt dat ik iets met Japanse merken heb.

Was je de auto met de hand of in de wasstraat, en waarom?
Met de hand. Wasstraat=krasstraat.

In hoeverre houd je de auto graag origineel?
Volledig origineel. Dat is af en toe wel de weg van de meeste weerstand, en niet de goedkoopste, maar wel een behoud van de kwaliteiten van de auto. Al moet ik zeggen dat de Primera niet op originele Nissan-velgen staat (wel exact dezelfde maat als het origineel), en dat bij het spuiten ook de zwarte kunststof delen zijn meegespoten.

Wat is de meest begeerlijke uitrustingsfeature in je auto?
Voor de Lexus: de luchtvering, naadloos schakelende automaat en de volledig stille V8. Kortom: het comfort. Voor de Primera: de climate control. Voor de Sunny’s: de motor en de versnellingsbak. Fijner schakelende versnellingsbakken dan die uit de jaren ’90 zijn er niet.

Heeft de auto ook minpunten?
De nadelen van de Lexus worden vooral ingegeven door de belastingdienst, die kunnen we de auto niet aanrekenen. De roestpreventie van de Primera laat te wensen over, dat houdt me jaarlijks wel een weekendje van de straat. De Sunny’s hebben geen minpunten wat mij betreft.

Heeft de auto je weleens laten staan?
De krukassensor van de Primera ging op het meest ongelukkige moment stuk: halverwege de nacht, halverwege Duitsland, onderweg naar onze vakantiebestemming.

Wat zijn je toekomstplannen met de auto?
Doorrijden tot de wielen er af vallen. Met de Primera ben ik een aardig eind op weg naar de 4 ton. Daarna zien we wel verder. Ik ben niet van plan om een auto weg te doen, ik vrees dat er eerder een bij komt.

Hoe volg je youngtimerpagina.nl?
Via internet, Facebook en Twitter.

Heb je nog tips voor youngtimerpagina.nl?
Blijf lekker online, en kijk ook eens bij bedrijven die in revisie en onderhoud doen. Er zijn veel merkspecialisten, maar er zijn ook veel bedrijven die het onderhoud betaalbaar en leuk houden. Het is af en toe wel een kunst om goede onderdelen voor een schappelijke prijs te vinden, zeker voor de Japanse merken.

Bekijk meer foto's op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 13 januari 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn