Tot ziens Opel Vectra, welkom Honda Civic!

Tot ziens Opel Vectra, welkom Honda Civic!
Na vijf maanden met een Volkswagen Golf II, negen maanden met een Ford Sierra en bijna zeven maanden met een Opel Vectra voor de mooiste verhalen door het land getrokken te zijn, is het nu de beurt aan een Honda Civic. Kenners zullen dit model kennen als de Civic MB2 die in het Engelse Swindon werd gebouwd.

Voor zijn komst in juni vorig jaar heeft de van oorsprong Belgische Vectra Hatchback 1.6i GL Plus in de kleur Titaniumsilber metallic een onderhoudsbeurtje en een nieuwe APK gekregen. Daarna is de auto door Carrec Technocenter binnenstebuiten gekeerd en zijn de remvloeistof, ruitensproeierpomp en wisserbladen vernieuwd. Bovendien is er een klein gaatje in de uitlaat dicht gekit. Daarna zijn er zonder ook maar het minste probleem 11.978 kilometers onder de wielen doorgerold en we zullen de Opel herinneren als een comfortabele metgezel met een zeer gunstig brandstofverbruik van gemiddeld 1 op 18,9 (5,3 liter per 100 kilometer). De rijstijl van onze hoofdredacteur mag bedeesd worden genoemd, waarbij de rechterbaan de habitat van de Vectra was. De soepele en betrouwbare X16SZR-motor met slechts 75 pk is geen geweldenaar, dus we hebben de machine rustig zijn gang laten gaan. Opvallen in het straatbeeld was in tegenstelling tot de Sierra uitgesloten, alleen de achterspoiler leidde bij diverse omstanders tot een lach. Dat de Vectra als hatchback ontzettend praktisch is, hebben we verschillende malen ondervonden bij het vervoer van karrevrachten autofolders.

Japans raffinement
De nieuwe redactieauto is een Honda Civic met 82.135 kilometer op de klok. Om precies te zijn een Civic 5-deurs 1.4i in de kleur Serene Silver metallic die op 11 augustus 1997 door de Honda-dealer uit het Duitse Rosenheim is afgeleverd aan zijn toen 67-jarige eerste eigenaar. Na twee jaar is de Japanse hatchback in handen gekomen van een 43-jarige Münchenaar. Youngtimerspecialist Timon Visser uit Uden heeft de Civic onlangs samen met wat andere youngtimers mee naar Nederland genomen. Timon: “Ik ben Lexus-verkoper geweest en houd van auto’s met Japans raffinement. Diverse exemplaren van Xedos en zelfs een Mazda Premacy hebben hier in de showroom gestaan en vorige week heb ik een Lexus IS200 binnen gekregen. De Civic stond er erg netjes bij en met minder dan een ton op de teller kom je ze nauwelijks meer tegen.”

Timon informeerde ons onlangs al over de komst van de Honda, dus de auto stond al op de nominatie om bekeken te worden. Door een kleine parkeerschade moest er een voorspatbord vervangen worden, maar de levering van het plaatwerk duurde langer dan verwacht. Toen de van Civic eindelijk in Uden arriveerde waren we er direct van overtuigd dat dit onze nieuwe redactie-auto zou moeten worden. Na twee nachtjes slapen en het nodige overleg is de deal op de dag voor kerst met een handdruk beklonken. Inmiddels is het kenteken binnen en een nieuwe APK geregeld. Ondanks de aanwezigheid van alle boekjes is er niet veel bekend over de onderhoudshistorie, die gaan we nog proberen te achterhalen. Voor aflevering heeft de auto nog een nieuwe accu, distributieriem en waterpomp en verse remvloeistof gekregen.

Met airco
In Nederland begon het gamma van de Civic 5-deurs bij de 1.4i S met 90 pk. Pas na de deal kwam onze hoofdredacteur erachter dat er bij onze oosterburen ook een versie met 75 pk (zonder S) leverbaar was. Bij een blik op de Fahrzeugbrief kwam de aap uit de mouw: deze aanwinst is dus zo’n instapper met D14A7- in plaats van D14A8-motor. Berouw van de aankoop? Nee, de Civic rijdt als een echte Honda en tijdens de proefrit kwamen er al gedachtes op als: “is dit nou 90 pk?” en “ik dacht dat een Civic altijd als pittig werd omschreven!” Zoals vermeld rijdt de vaste bestuurder rustig en anders waren we wel op zoek gegaan naar de topversie, de Civic 1.8 VTi met 170 pk. Qua uitrustingsniveau is de Civic geen luxe auto, maar stuurbekrachtiging, centrale deurvergrendeling en airco zijn aan boord. Elektrische ramen en spiegels moeten we helaas missen. Binnenkort mag de auto bij Carrec Technocenter de brug op om de technische staat te laten beoordelen door een deskundig oog. Uiteraard verschijnt er nog een rijtest en zullen we jullie op de hoogte stellen als er opvallende zaken aan het licht komen.

Bekijk meer foto's van de Honda Civic op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 15 januari 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn