20 vragen aan... Huib de Vries

20 vragen aan... Huib de Vries
Huib de Vries is geen onbekende in de Volvo-wereld. Na zijn functie als PR Manager bij Mitsubishi-importeur is hij hoofd van de marketingafdeling bij Volvo Cars Nederland geweest. De Volvo 780 heeft een speciaal plekje in zijn hart en het exemplaar dat Huib in 2006 heeft gekocht is zo mogelijk nog specialer. Meestal staat de Zweedse schone veilig in de stalling, maar zo nu en dan is het tijd voor een ritje.

Wat voor youngtimer heb je precies?
Een Volvo 780 uit 1989, dat is een door Bertone in Turijn gebouwde coupé op basis van de 760.

Waarom heb je gekozen voor een youngtimer?
Ik ben al sinds klein af aan gek op auto’s en vooral Volvo’s. Maar ik heb het meeste met de auto’s uit mijn eigen jeugd, dus uit de jaren ‘70 en ‘80. Hoewel… auto’s uit de jaren ‘90 beginnen ook steeds leuker te worden. Het is een hobbyauto, dus ik heb niet bewust of op financiële gronden gekozen voor een youngtimer. Het was gewoon mijn droom-Volvo. En het voordeel van een auto uit de jaren ‘80 is dat het in het hedendaagse verkeer gewoon goed rijdt. Ik heb ooit een Volvo 1800ES gehad. Prachtig om naar te kijken, maar niet fijn om lange ritten mee te maken. Da’s met de 780 wel anders!

Waar heb je de auto gekocht?
Via een Nederlandse tussenpersoon heb ik de auto gekocht van de Zweedse eigenaar, een oud-directielid van Volvo die de auto meenam toen hij met pensioen ging.

Wat maakt de auto voor jou speciaal?
Heel veel. Allereerst: het is een Volvo. Bovendien een heel zeldzame, want mooie, goede 780’s zijn steeds moeilijker te vinden. Wat ik leuk vind aan de 780 is de combinatie van bekende, degelijke Zweedse techniek en het Italiaanse design van Bertone, dat vooral in het interieur hier en daar on-Zweeds barok is. Speciaal aan mijn exemplaar is dat de auto is gebruikt door Volvo Cars in Zweden als prototype voor modeljaar 1990 en een paar features heeft die niet in productie zijn genomen. Bovendien is het een Europese uitvoering met een motor (de 2,3 viercilinder turbomotor) die alleen in de VS werd geleverd. De motor is ook nog eens af-fabriek getuned en heeft zo’n 210 pk en meer dan 300 Nm. Hij is dus serieus snel voor een Volvo uit die jaren, dat maakt hem voor mij écht leuk.

Hoe lang staat je bolide al voor de deur?
Ik heb de 780 al sinds 2006, meer dan 10 jaar dus. Gelukkig staat hij meestal niet voor mijn deur, maar in een droge garage onder een hoesje.

Heb je al veel gereden in die tijd?
De auto heeft voor een Volvo van deze leeftijd een zeer lage kilometerstand en dat probeer ik wel een beetje zo te houden. Ik moet bekennen dat ik er in 10 jaar tijd nog maar 5.000 kilometer mee heb afgelegd. Nu heb ik van de 10 jaar dat ik de auto in bezit heb meer dan 5 jaar in het Midden-Oosten gewoond; de auto heeft bijna 6 jaar stil gestaan in de kelder van mijn oude werkgever Volvo Nederland.

Hoe vaak rijd je met de auto?
Te weinig. Ik haal hem zo’n vier à vijf keer per jaar uit de stalling en dan probeer ik er wel een weekje diverse ritten mee te maken. Verder heb ik een aantal vrienden met youngtimers met wie ik elk jaar een flinke meerdaagse rit maak.

Ben je lid van een club?
Ja, van de KNAC. Verder ben ik geen lid van een Volvo Club, ik ben niet zo van die clubjes. Ik ga wel vaak naar bijeenkomsten zoals de Volvo Experience, de meetings van Volvo Forum en de Volvo Klassieker Beurs in Rosmalen.

Onderhoud je de auto zelf of schakel je een garage in?
Poetsen doe ik zelf, maar voor onderhoud schakel ik altijd een garage in. In het verleden de werkplaats van mijn werkgever, sinds ik weer in Nederland woon een youngtimerspecialist.

Wat is er zoal aan onderhoud gedaan?
Niet veel. Het gebruikelijke reguliere onderhoud en nieuwe banden. Na mijn verblijf in het buitenland heb ik een aantal zaken preventief laten vervangen vanwege het lange stilstaan, zoals de banden, vloeistoffen, distributieriem en remmen.

Ben je weleens met de auto op vakantie geweest en waarheen?
Alleen korte trips van twee of drie dagen met enkele vrienden die ook een youngtimer rijden.

Heb je ook nog een andere auto?
Ik heb nog een aantal andere Volvo’s, zowel voor dagelijks gebruik als enkele hobbyauto’s.

Was je de auto met de hand of in de wasstraat, en waarom?
Liefst was ik de 780 met de hand, maar ik moet bekennen dat ik de auto wel eens door de wasstraat rijd. Gelukkig is er vlakbij mijn huis een heel goede textielwasstraat die een prachtig resultaat levert.

In hoeverre houd je de auto graag origineel?
Daar ben ik nogal lastig in. Ik wil al mijn auto’s 100% origineel houden. Dat gaat ver hoor: zo wil ik bijvoorbeeld altijd een originele Volvo-accu. Flauwekul natuurlijk, maar het gaat me om dat stickertje.

Wat is de meest begeerlijke uitrustingsfeature in je auto?
Het schuifdak! Ik wil nooit een auto zonder schuifdak.

Heeft de auto ook minpunten?
Eigenlijk niet, al had ik graag een handgeschakelde versnellingsbak gehad in combinatie met deze sterke turbomotor. Dat zou het rijgenot nog verder verhogen. Maar ja, dat is niet origineel…

Heeft de auto je weleens laten staan?
Eén keertje. Het bleek de startonderbreker van het alarmsysteem te zijn. Gelukkig stond de auto bij Volvo Nederland en heb ik het alarmsysteem meteen maar helemaal laten uitbouwen!

Wat zijn je toekomstplannen met de auto?
Ik doe de auto nooit meer weg. Ik wil hem graag in de goede staat houden waarin hij nu verkeert. Wel wil ik er een paar mooie buitenlandse ritten mee maken, ook naar de jaarlijkse Volvo-meeting in Göteborg.

Hoe volg je youngtimerpagina.nl?
Op allerlei manieren, maar vooral via Facebook. En via Arno natuurlijk!

Heb je nog tips voor youngtimerpagina.nl?
Ga zo door!

Bekijk meer foto's van de Volvo 780 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 22 januari 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn