Honda Civic ondergaat aankoopkeuring bij Carrec Technocenter

Honda Civic ondergaat aankoopkeuring bij Carrec Technocenter
Inmiddels hebben we wat kilometers met onze nieuwe redactieauto afgelegd. De Honda Civic 5-deurs 1.4i uit 1997 met 83.000 kilometer op de teller draait vrolijk zijn rondjes. Zoals jullie hebben kunnen lezen zouden we de auto bij Carrec Technocenter in Soesterberg een aankoopkeuring laten ondergaan. Normaal is de procedure dat je dat voorafgaand aan de koop doet, maar in dit geval is het anders gelopen. We zijn benieuwd naar de technische staat van de Honda.

Voor de aflevering bij Auto-Timon in Uden heeft de Civic een kleine beurt met nieuwe motorolie en remvloeistof gehad. Bovendien zijn de accu, distributieriem en waterpomp vervangen. De hoes van de rechter aandrijfas was gescheurd, dus daar zit ook een nieuw exemplaar op. Technisch valt er vermoedelijk weinig af te dingen op deze degelijke Japanner. Op het gebied van de carrosserie zien we op diverse plaatsen kleurverschil (er zit een nieuw linker voorspatbord op) en de achterklep lijkt niet helemaal in het lood te staan. Waarschijnlijk heeft de auto ooit schade gehad. Dat verklaart ook de achterbumper die van een Civic 5-deurs van voor de facelift komt. Bij een demontagebedrijf hebben we inmiddels een bumper uit het juiste bouwjaar op de kop getikt, zij het in een andere kleur. Binnenkort ontfermt een schadehersteller zich erover, zodat de Civic weer oogt zoals het hoort.

Geen onheilspellende zaken
Keurig centraal in Nederland gelegen is Carrec Technocenter een uitstekend toevluchtsoord voor het uitvoeren van een aankoopkeuring. Bedrijfsleiders Guido van der Spek en Paul Reijnierse zijn altijd even enthousiast en technisch specialist Frank heeft de Civic van top tot teen onderworpen aan een strenge, doch rechtvaardige keuring. Nog voor de uitgebreide proefrit valt op dat er bij de achterste wielkasten beginnende roestplekjes te zien zijn. Daar hebben Civic’s uit de jaren negentig wel vaker last van. Na terugkomst heeft Frank nog geen onheilspellende zaken kunnen ontdekken en zijn de complimenten over de nette staat van de auto niet van de lucht.

Onder de motorkap wordt al snel duidelijk dat de Civic geen afgeleefd exemplaar is. Alles ziet er spik en span uit. Het oliecarter van de D14A7-motor is zoals het een Japans naaimachientje betaamt mooi droog, maar er mag wel een kwart liter koelvloeistof bij. Onze klacht dat de voorste ruitensproeiers slechts een zwakke straal produceren licht waarschijnlijk aan een versleten pompje. Opvallende punten aan de wielophanging komen niet aan het licht en ook de remmen zijn op de achterste blokken na, in goede staat. De bodem en remleidingen zijn totaal nog niet aangetast door corrosie, een unicum voor een 20 jaar oude Civic. Het enige punt van aandacht is dat de middendemper van de originele uitlaat aan de voorkant dicht gelast moet worden.

Verrassing in petto
Na de aankoopkeuring bij Carrec Technocenter zijn we weer wat wijzer geworden over de staat van onze steun en toeverlaat. Dat de Honda qua carrosserie niet 100% is wisten we vooraf. Het is tenslotte ook geen nieuwe. Aansluitend krijgt de techniek nog een verdere opfrisbeurt en we hebben nog een verrassing in petto. Daarover lees je meer in een volgend artikel!

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de aankoopkeuring op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 7 februari 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn