Volkswagen Formel E: tot 27% minder brandstofverbruik

Volkswagen Formel E: tot 27% minder brandstofverbruik
Begin anno 2017 over Volkswagen en als vanzelf komt sjoemelsoftware ter sprake. Begin jaren tachtig was er van sjoemelen nog weinig te merken, al blijft het de vraag of de Formel E-types van Volkswagen en Audi werkelijk minder brandstof verbruikten dan de versies zonder deze geheimzinnige aanduiding. Het Nieuwe Rijden was 35 jaar geleden nog niet uitgevonden, maar door de oliecrisis van de jaren zeventig werd er al wel nagedacht over hoe auto’s minder brandstof konden verbruiken.

Zowel de eerste Polo en Golf en hun broertjes met kont (Derby en Jetta) waren leverbaar als extra zuinige Formel E. Ook bij de Passat, Passat Variant en de Audi’s 80 en 100 werd op verschillende manieren geprobeerd het brandstofverbruik te temperen. Volgens de Duitse autofabrikant uiteraard zonder verlies aan prestaties, veiligheid of comfort. Voor de duidelijkheid werd er in de folder netjes op gewezen dat de toegepaste snufjes alleen de mogelijkheid boden om zuiniger te rijden. De bestuurder moest dus wel moeite doen om zo ver mogelijk met een liter benzine of diesel te rijden.

Spoilers en een stop/start-knop
Het Formel E-pakket bestond voor de Polo en Derby uit een schakelindicator, een verbruiksmeter en een extra lange vierde versnelling (herkenbaar aan de E op de versnellingspook). Voor de Golf en Jetta kwamen daar nog diverse aerodynamische modificaties bij. Denk hierbij aan een grotere frontspoiler en bij de Jetta een spoiler op het kofferdeksel. De Golf en Jetta diesel waren alleen voorzien van een schakelindicator, de verbruiksmeter bleef achterwege. De 4+E versnellingsbak, dus met een lang vijfde verzet, was alleen beschikbaar op de Passat en de Audi’s 80 en 100. Net als de Golf hadden de Passat en Audi 100 een spoiler onder de voorbumper. Sowieso standaard op deze modellen was elektronische ontsteking en een extra feature op de Formel E-uitvoering was de stop/start-knop. Hiermee kon je de motor bij een verkeerslicht of spoorwegovergang handmatig afzetten. Ook de Audi 80 en 100 beschikten over dit brandstofbesparende trucje.

Al met al zou er volgens de technici een maximale brandstofbesparing van zo’n 27 procent haalbaar moeten zijn. Tegenwoordig is bijna elke nieuwe auto uitgerust met een automatisch stop/start-systeem en in combinatie met een automaat is er vaak een speciaal eco-programma beschikbaar. Hierbij wordt zo snel mogelijk naar de hoogste versnelling geschakeld. Zo zie je maar: brandstofbesparing is van alle tijden, het grootste verschil met tegenwoordig is echter de digitalisering.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Formel E-modellen op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 28 februari 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn