Franse Mercedes-Benz W123 klaar voor leven in Nederland

Franse Mercedes-Benz W123 klaar voor leven in Nederland
Na een leven in Zuidoost-Frankrijk uiteindelijk je oude dag midden in ons kleine kikkerlandje te slijten. Er zijn weinig mensen die dit ambiëren. Met auto’s is dat een ander verhaal, zoals het geval van deze Mercedes-Benz W123. In mei 1983 kocht de in Monaco wonende Duitse Herr Remigius deze 200 W123 in de fraaie kleur Silberdistel in het Franse Vence. Elk jaar kreeg de auto keurig zijn beurtjes, waarbij er nooit grote onvolkomenheden naar voren kwamen. Het bleef bij de gebruikelijk slijtdelen als banden, ruitenwissers en remschijven en –blokken. In juni 2007 en na slechts 104.000 kilometer nam de eerste eigenaar afscheid van zijn Benz. In Nederland reserveerde de RDW het kenteken 01-XK-JT voor de auto en rolden er zo’n 90.000 kilometers onder zijn wielen door.

Sinds kort is de W123 het trotse bezit van Carlo Brantsen, hoofdredacteur van Carros Magazine. De auto staat al sinds oktober 2016 op zijn naam, maar er is eerst flink aan gesleuteld om niets aan het toeval over te laten. De technici van Carrec Technocenter in Soesterberg hebben zich met alle liefde ontfermd over de Mercedes-Benz en hebben alles wat ook maar enigszins aan vervanging toe was vervangen. Om bij het cosmetische gedeelte te beginnen: een nieuwe MB-ster op de motorkap, een tijdsgetrouwe zonneklep boven het schuifdak, kentekenplaten met opgelegde letters en een nieuwe antenne. De 200 W123 rolt nu op vier verse Vredestein Quatrac 5-banden en spoort na het uitlijnen weer als een trein. Naast de bekende vloeistoffen en filters zijn er rondom nieuwe remmen én remklauwen gemonteerd, de koppelstangen van de achterwielophanging vervangen en de uitlaatgassen vinden hun weg door een verse midden- en einddemper.

Pneumatische centrale deurvergrendeling
Om niet naast de weg te belanden zijn goede schokdempers van groot belang en de besturing vaart wel bij in goede staat verkerende fusees. Beide onderdelen van de voorwielophanging waren aan vervanging toe. Aan motor en versnellingsbak is ook het een en ander geknutseld. Niet alleen de cardanaskerring van het differentieel en de centrale versnellingsbaksteun zijn vervangen, ook is de stationairloop afgesteld. Een flinke klus was het herstellen van de pneumatisch werkende centrale deurvergrendeling. Tot slot zijn de brandstofslangen onder de auto vervangen en naast een grondige reinigingsbeurt ontkwam het interieur niet aan een hersteloperatie van de dashboardverlichting.

Het resultaat mag er zijn. Op nog wat kleinigheidjes na rijdt de 1.390 kilo wegende W123 simpelweg uitmuntend. Carlo heeft de auto vooral gekocht om de kleurstelling, de automaat en het schuifdak. Dat er in het vooronder de 2,0 liter M102-basismotor met slechts 109 pk ligt deert hem niet. De brandstoftoevoer wordt wel mooi geregeld door een echte Stromberg-carburateur en de ontwerpers van deze 4,73 meter lange voorganger van de E-Klasse hebben niet de intentie gehad om een sportwagen te bouwen. De topsnelheid ligt volgens de folder op 163 km/h en de hedendaagse leaserijder zal lachen om de ruim 15 seconden die de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h in beslag neemt. Heerlijk comfortabel zoef je met het grote stuurwiel in handen over het asfalt. De besturing is ongelofelijk indirect, maar dat is een kwestie van karakter. Ondertussen schakelt de automaat bijna zonder schokjes en als je wilt komt de 200 W123 na het activeren van de kick-down nog prima mee op de snelweg.

Dagelijks op pad
Eigenlijk is het ongelofelijk hoe degelijk deze Mercedes-Benz vandaag de dag nog aanvoelt, het ontwerp is toch al 40 jaar oud. Dit exemplaar is afkomstig uit de derde en laatste serie, dus zo goed als doorontwikkeld. Met bijna twee ton op de klok en een liefhebbende bestuurder als heerschap Brantsen kan deze Silberdistel prima dienen als betrouwbaar dagelijks vervoer.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Mercedes-Benz 200 W123 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 17 maart 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn