Elektrische en sportieve Volkswagens op Techno Classica

Elektrische en sportieve Volkswagens op Techno Classica
Volkswagen Classic is dit jaar op de Techno Classica vertegenwoordigt met diverse modellen die hun tijd ver vooruit waren. Het eerste thema luidt dan ook niet voor niets ‘Antrieb: Zukunft’.

Van 5 tot en met 9 april worden in het Duitse Essen prototypes met elektroaandrijving getoond. Veertig jaar geleden begon Volkswagen met de ontwikkeling van alternatieve aandrijfvormen. Onder de noemer ‘You better look twice’ kun je je verlekkeren aan snelle productiemodellen uit de zeventiger en tachtiger jaren, de echte wolven in schaapskleren. Een unicum is niet alleen de Elektro-Golf I (27 pk) uit 1976, maar ook de ex-raceauto Golf II CitySTROMer (76 pk) die bewees dat je ook in de jaren tachtig al sportief kon doen met een elektrische auto. De NILS is een éénpersoons studiemodel met elektroaandrijving uit 2011, een interpretatie op de klassieke Messerschmitt Kabinenroller uit de jaren vijftig.

Exclusieve uitrusting
Voor het thema ‘You better look twice’ is uit de kelder van Volkswagen Classic de 135 pk sterke Kever 1302 ‘Theo Decker’ uit 1972 gehaald, ontwikkeld door de gelijknamige Kever-specialist. Daarnaast worden de Polo II GT G40 (1988) en de slechts 71 keer geproduceerde Golf II Limited uit 1989 geshowd. Het derde model met G-lader op de Techno Classica en het slotstuk van de reeks is de Corrado 16V G60. Dit model werd bereden door de toenmalige Karrman-baas Rainer Thieme. Naast de 210 pk sterke 1,8 liter G60-zestienklepper uit de Golf II Limited beschikt deze Corrado over een exclusieve uitrusting. Bezoekers kunnen gratis op de foto gezet worden met een van de auto’s die op de show getoond worden, bovendien geeft Volkswagen Classic een 40 pagina’s tellend boekwerkje uit over de historie van hun elektrisch aangedreven auto’s.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Volkswagens op de Techno Classica op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 4 april 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn