Fiat Regata ES als middel tegen hoge brandstofprijzen

Fiat Regata ES als middel tegen hoge brandstofprijzen
Niet alleen Volkswagen had met Formel E in de jaren tachtig brandstofbesparende uitvoeringen van zijn modellen. Het Italiaanse Fiat deed ook mee in de strijd om met diverse technieken zo min mogelijk van het dure sap te verspillen. Stijgende brandstofprijzen zijn van alle tijden, en daarom ontwikkelde Fiat van diverse modellen een ES-uitvoering. Ook de Regata ontkwam niet aan een zuinigheidskuur.

ES staat voor Energy Saving en uiteraard werd beloofd dat brandstofbesparing niet ten koste zou gaan van prestaties en comfort. Allereerst is er gewerkt aan een betere luchtweerstand. Een spoilertje op het kofferdeksel, speciale wieldoppen en windschermen boven de voorste zijruiten moesten de aerodynamica van de Regata verbeteren. Onder de motorkap schuilde een 1.301 cc benzinemotor met 65 pk en 100 Nm, goed voor een topsnelheid van 155 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in 13,7 seconden. Technisch was de Regata ES gebaseerd op de Regata 70 met dezelfde motor met carburateur, maar voorzien van vol-elektronische, contactpuntloze Digiplex ontsteking van Magneti Marelli en een vijfbak.

Citymatic
De bestuurder werd door middel van een verbruiksmeter op de hoogte gehouden van het verbruik en kon zo het juiste schakelmoment bepalen. Als het gaspedaal werd losgelaten trad de ‘cut-off’ in werking waarbij de brandstoftoevoer werd uitgeschakeld. Tegenwoordig is een stop/start-systeem normaal, maar destijds ongebruikelijk. Om bij een rood verkeerslicht brandstof te besparen liet het (uitschakelbare) Citymatic-systeem de motor afslaan wanneer de auto in z’n vrij stond en het koppelingspedaal niet was ingetrapt. Zodra het linker pedaal werd beroerd kwam de motor weer tot leven.

Zuiniger in de stad
De vraag is natuurlijk hoeveel zuiniger de Regata ES was ten opzichte van de Regata 70. Fiat gaf voor de zuinige Regata een gemiddeld verbruik op van 1 op 15,4, de reguliere uitvoering kwam volgens de folder 14,1 kilometer ver op een liter benzine. Op constante snelheid was de Regata ES nauwelijks zuiniger, hij moest het vooral hebben van het verschil in de stad. Tijdens deze meting scoorde de ES 1 op 13,5, terwijl de Regata 70 een score van 1 op 11,2 liet optekenen.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Fiat Regata ES op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 9 april 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn