Peugeot 306 Cabriolet 1.6 – Afscheid van de privacy

Peugeot 306 Cabriolet 1.6 – Afscheid van de privacy
Elco van der Meer ruilde zijn vijfdeurs Peugeot 306 in op de variant met open dak en wordt zelfs herkend op plaatsen waar hij verschijnt met zijn gele cabriolet. Waarom hij voorlopig geen afscheid neemt vertelt Elco graag.

De ‘Jaune Genêt’ 306 Cabriolet kwam begin 2013 op mijn pad. Ik was niet eens echt op zoek naar een andere auto, maar met de boodschap ‘Elco, je naam staat erop’ werd ik verwezen naar een verkooptopic op een liefhebbersforum. Dat ik in plaats van de rode vijfdeurs 306 die ik reed eigenlijk een Cabriolet wilde was namelijk een publiek geheim. Dit exemplaar had de juiste kleur, de juiste uitrusting (geen airco, geen elektrische kap, wel achteraf ingebouwd leer) en de voor mij juiste motor. Het was even spannend in verband met andere gegadigden, maar uiteindelijk mocht ik de auto mee naar huis nemen. Dat ik daarmee afstand deed van mijn privacy besefte ik mij later pas…

Waarom ik een 306 Cabriolet wilde, ziet vrijwel iedereen direct. De eenvoudige lijnen waarmee de auto getekend is zijn na al die jaren nog net zo fraai. En in het geel is het nog steeds een koppendraaier. Ikzelf ben met name gek op de taille, die de koets een slank en elegant voorkomen geeft. Met het dak geopend vind ik de 306 Cabriolet vanuit elke hoek geslaagd, dat kan ik niet van veel auto’s zeggen. Het interieur toont wat minder jong, al ziet het dashboard er lekker strak uit en oogt het nog vrijwel als nieuw. Een leuke toevoeging zijn de gele sierlijsten: een cadeautje van de vorige eigenaar. Omdat het mijn enige auto is, is een beetje gebruiksgemak ook niet weg, en ook dat biedt de 306. De kofferbak is voor het type auto gewoon ruim en op de achterbank houden twee mensen het best een tijdje uit.

Kilometervreten met de 306 Cabriolet is een genoegen. De sportief vormgegeven zetels zijn zeer comfortabel en houden je tegelijkertijd goed vast. Het schakelen gaat typisch Frans, wat onprecies en met lange slagen. Het knapste stuk techniek is het onderstel, wat zowel erg comfortabel is als een goede wegligging garandeert. Want net als met een dichte 306 kun je met deze bijna 200 kilo zwaardere Cabriolet een lekker potje sturen. Het stuurwiel geeft heel precies door hoeveel grip je banden nog over hebben, en wanneer je het gas in een bocht wat laat vieren komt de kont subtiel naar buiten. Heerlijk, die balans! Waar ik hem vlak na aanschaf intensief zakelijk gebruikte rijd ik nu vooral leukere, wat kortere afstanden. Bij aanschaf stonden er 116.000 kilometers op de teller, inmiddels zijn het er 187.000. Over die afstand verbruik ik gemiddeld zo’n 1 op 13: niet onverdienstelijk.

De enige uiterlijke wijziging die ik heb gedaan is het omwisselen van een set 14-inch Topaze-velgen voor een fraaie set 15-inch Cyclone. Een vrij standaard upgrade voor een 306, maar het is een waanzinnig mooie velg. Ook heb ik rondom wat kleine deukjes laten verwijderen. Binnenkort krijgt ‘ie een grote onderhoudsbeurt inclusief nieuwe distributieriem, waarmee ‘ie er weer jaren tegenaan moet kunnen. Want dat is het doel: er is op dit moment simpelweg geen andere auto die zo goed bij mij past. Waarvan ik na 2,5 jaar nog steeds met plezier het dak open en een lekker rondje ga toeren. Een auto die elke rit net wat bijzonderder maakt. En één die ervoor zorgt dat ik berichtjes krijg wanneer iemand mij ergens heeft zien rijden. Wat ik daar en daar deed. Nee, wanneer de autoliefhebber in mij de vaste autosites afspeurt is dat alleen maar naar auto’s in de trant van ‘erbij’. Van vervanging zal nog lang geen sprake zijn.

Bekijk meer foto's van Elco's Peugeot 306 Cabriolet op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 27 juni 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn