AutoZeitung-test 1993: Opel Calibra V6

AutoZeitung-test 1993: Opel Calibra V6
Volbracht: de combinatie van een elegante carrosserie en een harmonische aandrijflijn is eindelijk daar. Snel was hij altijd al, succesvol ook. De Calibra 16V gold als een van de vlotste vertegenwoordigers van zijn klasse. Vanaf zijn debuut in 1989 groeide de Calibra uit tot een hardloper. In 1990 vonden 10.000 exemplaren een eigenaar, een jaar later waren dit er 33.000 en in 1992 gunden nog altijd 27.000 kopers zich de fraaie coupé uit Rüsselsheim. Kortom: het bestverkochte model in zijn klasse.

Slechts één aspect wierp een schaduw over de verder onberispelijke Calibra. De 150 pk 16V-motor moest op toeren worden gehouden voor goede prestaties, wat een navenant hoog geluidsniveau veroorzaakte. Bij een sierlijke coupé moet de krachtsontplooiing juist zeer soepel verlopen. Opel vond hiervoor een geschikte oplossing in een nieuwe V6-krachtbron met 170 pk.

Muziek aan boord
Van buiten zijn is naast andere lichtmetalen velgen en een typeplaatje niets dat wijst op de nieuwe V6-uitvoering. De Calibra schreeuwt zijn kunnen nog altijd niet van de daken. De standaarduitrusting is met airco, elektrische ramen, centrale deurvergrendeling, twee airbags en ABS zeer goed. Voor de juiste muziek aan boord en een volledig nieuw Calibra-gevoel zorgt de V6-motor. Bij net iets meer dan stationairtoerental trekt de 24-klepper er al krachtig aan. Dat is vooral in de stad fijn wanneer er vaak bij een verkeerslicht opgetrokken moet worden. Als er weinig van de motor gevraagd wordt blijft het geluidsniveau aangenaam laag.

Alfa Romeo
Als de bestuurder het gaspedaal intrapt, verandert de klank van de V6 vanaf 3.500 toeren in een warme, metaalachtige sound. Alsof het een Alfa Romeo is. Zodra het gaspedaal gevierd wordt is de motor weer zo mak als een lammetje. Op hoge snelheid is het dan ook niet het motorgeluid dat storend aanwezig is, maar het windgeruis van het schuifdak. Meer nog dan de opgegeven topsnelheid van 237 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in 7,8 seconden (Calibra 16V: 227 km/h, 8,5 sec.) overtuigt de manier waarop de sportieve coupé lange reizen tot een aangename bezigheid maakt. Om te versnellen van 100 tot 140 km/h volstaat een lichte duw op het gaspedaal. Door de juiste verhoudingen van de handgeschakelde vijfbak is er altijd kracht paraat. Alleen snel van twee naar drie schakelen verloopt erg hakerig.

Slippende voorwielen
Pluspunten verzamelt de V6-motor door zijn brandstofverbruik. Tijdens de eerste proefrit bedroeg het gemiddelde verbruik zo’n 1 op 10. Onderstel en remmen zijn prima berekend op de extra kracht van de motor. Het straffe onderstel laat alleen korte oneffenheden door en de afstemming van vering en demping is harmonisch. Ten gunste van een veilig weggedrag is alleen op extra comfort bezuinigd. Om niet met slippende voorwielen op te trekken heeft de Calibra V6 standaard een uitschakelbare tractiecontrole. Dit voorkomt in snelle bochten dat er vermogen in rook opgaat. De besturing is voldoende communicatief en geeft de bestuurder een goed gevoel over de staat van het wegdek. Met de Calibra V6 heeft Opel een op comfort georiënteerde coupé in het programma met extra vermogen voor de momenten dat dat nodig is.

Tekst: AutoZeitung

Bekijk meer foto’s van de Opel Calibra V6 op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 19 april 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn