Hyundai in 50 jaar opgeklommen tot gerespecteerd automerk

Hyundai in 50 jaar opgeklommen tot gerespecteerd automerk
In 2017 is het 50 jaar geleden dat in het Zuid-Koreaanse Seoul de Hyundai Motor Company werd opgericht als werkmaatschappij van de Hyundai Business Group. Hyundai is Koreaans voor moderniteit. In 1968 werd in UIsan, aan de zuidoost kust van Korea, de productie opgestart met de assemblage van de in licentie gebouwde Ford Cortina.

Het duurde tot 1974 voordat de Pony werd geïntroduceerd, de eerste auto van eigen ontwerp. Vier jaar later rolde de 100.000e Pony van de band en introduceerde men een in licentie gebouwde Ford Granada. In datzelfde jaar debuteerde Hyundai op de Nederlandse markt met een eigen vestiging in Leidschendam. Daarmee was ons land een van de eerste exportlanden in de wereld. De Abemy Group, voortgekomen uit importbedrijf Hart Nibbrig & Greeve (bekend van Mitsubishi) nam in 1981 de Nederlandse importvestiging over. Men richtte voor de import van Hyundai een aparte werkmaatschappij op onder de naam Greenib Car (‘Gree’ van Greeve en ‘nib’ van Nibbrig).

Olympische Spelen
Voor 1983 stond de Stellar in de agenda, een middenklasse sedan en in 1985 was het de beurt aan de tweede generatie, nu voorwielaangedreven Pony, waarvan de sedan de naam Excel kreeg. Het jaar erop startte de export naar Noord-Amerika, werd in het thuisland de luxueuze limousine Grandeur in de markt gezet en maakte Hyundai bekend ook bestelwagens en lichte vrachtwagens te gaan verkopen. De Sonata, een concurrent voor de Opel Vectra en Volkswagen Passat, bestormde in 1988 de wereld, tevens verzorgde Hyundai toen het wagenpark van de Olympische Spelen in Seoul. We schrijven inmiddels 1989 wanneer de drie miljoenste Hyundai uit de fabriek rolt, het tijd is voor de derde generatie Pony en Excel en een eigen fabriek in Canada. De sportieve, maar vriendelijk geprijsde Scoupé en de compacte middenklasser Lantra worden medio 1990 onthuld. Precies op tijd, want in datzelfde jaar neemt Greenib Car een geheel nieuw pand in Sassenheim in gebruik. Vandaag de dag zetelt onze nationale importvestiging hier nog altijd, zij het onder de naam Hyundai Motor Netherlands. In 1992 is de vijfmiljoenste Hyundai een feit en krijgt de nieuwe Scoupé de primeur van de eerste in eigen huis ontwikkelde motor. Tot dat moment werd nog veel gebruikgemaakt van buitenlandse motoren en onderdelen. Onder andere bij Mitsubishi in Japan werd gewinkeld.

Eigen luxemerk
In de jaren die volgden klom Hyundai, momenteel de op drie na grootste autofabrikant ter wereld, op van een speler in de achterhoede tot een alom gerespecteerd automerk. Hiervan getuigt ook de overname van het eveneens Zuid-Koreaanse automerk Kia dat eind jaren negentig in financiële problemen was geraakt. Tevens zijn er in belangrijke afzetmarkten (Turkije, India, China) fabrieken geopend. Werden er in ons land in 1983 nog 3.276 Hyundai’s verkocht (marktaandeel 0,71%), in 1992 was dit gestegen tot ruim 7.800 stuks (marktaandeel 1,59%). De grens van 10.000 verkochte auto’s in een jaar werd in 1996 behaald (marktaandeel 2,39%) met dank aan de nieuwe Excel en Lantra. Vorig jaar hebben 13.045 nieuwe Hyundai’s een eigenaar gevonden (marktaandeel 3,39%). In 2015 maakte Hyundai plannen bekend om onder de noemer Genesis een eigen luxemerk te introduceren. Men wil hiermee Nissan met Infiniti en Toyota met Lexus van concurrentie voorzien.

Duitsland
Hyundai’s Europese hoofdkantoor staat in het Duitse Offenbach, waar ook Nederlanders werkzaam zijn. Daar bevinden zich tevens een eigen designstudio en een afdeling voor onderzoek en ontwikkeling waar alle modellen worden aangepast aan de wensen van de Europese automobilist. De eens onwennig bekeken modellen uit Zuid-Korea zijn in een halve eeuw tijd verworden tot volwaardige spelers op de mondiale automarkt. De tijd van prijspakkers met een discutabele afwerking is voorbij, maar nog altijd biedt een Hyundai veel waar voor zijn geld.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van Hyundai op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 22 april 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn