Hyundai Excel Rally: een Nederlandse prestatie

Hyundai Excel Rally: een Nederlandse prestatie
Snelle hot hatches, daar had Hyundai in de jaren negentig nog niet van gehoord. De Scoupé 1.5i GT Turbo met 116 pk was weliswaar een leuke aanzet, maar is nooit serieus genomen. Greenib Car, dat de import van het Zuid-Koreaanse automerk voor Nederland destijds verzorgde, vond dat maar niets en stelde begin 1995 zelf een snelle versie van de Excel Hatchback samen.

In 1994 introduceerde Hyundai de nieuwe Excel, feitelijk gezien de vierde generatie Pony, als driedeurs hatchback, vierdeurs sedan en vijfdeurs liftback. Een vrolijk ogende, in zuurstokachtige kleuren te krijgen auto die qua formaat tussen het B- en C-segment viel. Net iets groter dan een Ford Fiesta, maar kleiner dan een Escort. Wat betreft verkoopprijs liep de Excel echter in het gareel met de compacte concurrentie. Onder de motorkap lag Hyundai’s eigen Alpha-motor met een inhoud van 1,3 of 1,5 liter die de Excel tot zeer aardige prestaties brachten. Tot de komst van de Accent in 2000 is de Excel altijd een succes geweest.

Remus en Recaro
De Excel Rally is een verhaal apart in de historie van het vandaag de dag gerespecteerde Hyundai. Destijds was dit de snelste Hyundai én Koreaanse auto op de Nederlandse markt. Ook het jonge Kia, sinds 1998 behorende tot het Hyundai-concern, had immers nog geen snelle rakker in het programma. De uiterlijke opsmuk van het Rally-pakket kostte een flinke 9.000 gulden (4.084 euro). Voor dit geld werd de auto bij de importeur in Sassenheim onder meer verlaagd, kreeg hij ‘brede’ lichtmetalen wielen met 185/60 R14-banden aangemeten en monteerde men een chromen uitlaatsierstuk op de Remus einddemper. Uiteraard mocht voor een flitsend uiterlijk speciale striping niet ontbreken, net als een sportinterieur van Recaro, een sportstuur en een leren pookknop.

Ondanks dat Hyundai sprak over een ‘vurige’ 12-kleps 1.5-motor met 88 pk en 130 Nm, was dat voor niet genoeg om het predicaat hot hatch te verdienen. Een topsnelheid van 176 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in 11,7 seconden waren in 1995 netjes, maar niet direct tot de verbeelding sprekend. Voor 3.500 gulden (1.588 euro) was er een turbokit met een aangepast motormanagement van fabrikant Garret leverbaar. Hiermee steeg het vermogen naar 128 pk en het koppel naar 200 Nm. Vooral de topsnelheid kreeg een boost: de Excel Rally tikte nu de 200 km/h aan. Voor een sprintje vanuit stilstand naar 100 km/h waren tien hele seconden nodig. Een leuke bijkomstigheid was dat de turbokit op elke Excel 1.5 te bestellen was, dus ook op de sedan en liftback zonder Rally-pakket.

Uitmuntende wegligging
Een gerespecteerd Nederlands autoblad testte de Excel Rally met turbokit en toonde zich enthousiast. De 4,10 meter lange en 920 kilo wegende hatchback voelde zich vooral op bochtige B-wegen thuis. De auto was snoeihard door de bocht te gooien, had een uitmuntende wegligging, maar was desondanks nog redelijk comfortabel. De motor trok het best rond de 4.000 toeren, doorgaan tot de begrenzer bij bijna 7.000 toeren had niet veel nut. De stopwatch gaf een score van 9,8 seconden om een snelheid van 100 km/h te behalen. Tussensprintjes raffelde de snelle Excel vlot af. Van 80-120 km/h in z’n 4 en 5 had de Hyundai respectievelijk 8,3 en 11,3 seconden nodig. De nauwkeurige en veel gevoel biedende besturing kregen veel lof, het schakelen verliep echter hakerig en met te lange slagen.

Veel exemplaren zijn er van de Excel Rally niet verkocht. Vooral het prijskaartje was daar debet aan en de concurrentie was niet mals. Een standaard Excel hatchback 1.5 GS kostte f 28.395 (12.885 euro), voor de Rally met turbo betaalde je 40.895 gulden (18.557 euro). Daar had je ook een Alfa Romeo 145 1.7 16V, Fiat Punto GT Turbo, Ford Fiesta XR2i, Honda Civic 1.6 ESi, Mitsubishi Colt 1.8 GTi 16V of Seat Ibiza 1.8 GTi-16V voor…

Tekst: Arno Lommers
Dit artikel is gepubliceerd op 23 april 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn