BMW X3 op nominatie als interessante youngtimer

BMW X3 op nominatie als interessante youngtimer
De BMW X5 kun je als youngtimer inmiddels fiscaal gunstig zakelijk inzetten. Medio 2000 kwam deze grote SUV van BMW op de markt. Nu kunnen we ons voorstellen dat je die fullsize SUV te groot vindt en liever een X3 op de oprit zou willen hebben. Ondanks dat BMW eerder dan Audi en Mercedes-Benz met een compactere SUV op de markt kwam, blijft geduld een schone zaak. Omdat de eerste X3’s pas in het voorjaar van 2004 op kenteken zijn gezet, duurt het nog twee jaar voordat dit model het predicaat youngtimer mag dragen. Desondanks is het interessant om alvast vooruit te kijken, al was het maar omdat het voor de Audi Q5 en Mercedes-Benz GLK nog tweeënhalf jaar langer wachten is. BMW heeft hier dus alvast een voorsprong opgebouwd.

Sport Activity Vehicle
Na het succes van de X5 was het niet meer dan logisch dat BMW ook van de een compactere versie op de markt zou brengen. In 2003 zagen we op de autoshow in Detroit de eerste tekenen van leven, daar werd de xActivity conceptcar voorgesteld. Een half jaar later stond op de IAA in Frankfurt het productiemodel van de door Chris Bangle ontworpen X3. BMW heeft het bij de X3 en X5 echter niet over een SUV, maar bezigt de term SAV (Sport Activity Vehicle). Meer op lifestyle gericht dan op praktisch gebruik. In januari 2004 begon de productie die BMW had uitbesteed aan Magna Steyr in het Oostenrijkse Graz. In zes jaar en zeven maanden zijn hier 614.824 exemplaren van de X3 E83 gebouwd.

Als je puur naar de getallen kijkt is de X3 nauwelijks kleiner dan zijn grote broer. Toch oogt hij door zijn meer gedrongen voorkomen wat sportiever. De X3 is een tiental centimeters korter, slechts twee smaller en vijf centimeter lager. Dat de wielbasis slechts twee centimeter korter is merk je in het interieur. Op de achterbank heb je nagenoeg evenveel beenruimte als in de X5 en de bagageruimte is zelfs enkele liters groter. Voorin de X3 schroefde BMW uiteraard zijn befaamde zescilinder lijnmotoren, maar er zijn ook viercilinders geleverd. Naar wens waren de meeste motoren zowel leverbaar met een handgeschakelde als een automatische versnellingsbak. Dankzij een gewichtsbesparing van zo’n 200 kilo is de X3 vlotter en zuiniger dan een X5 met dezelfde aandrijflijn.

Stevige onderstelafstemming
De X3 was de eerste BMW met standaard elektronisch gestuurde variabele vierwielaandrijving. Puur achterwielaangedreven versies zijn er niet geweest. Als de omstandigheden erom vragen kan dit systeem zelfs 100 procent van de aandrijfkrachten naar de voor- of achteras sturen. Het ESP (DSC bij BMW) is bovendien uitgerust met aanhangerstabilisatie. Een tip is het tweedelige panoramadak dat veel licht het interieur binnen laat. Een minpuntje is dat de eerste X3 was voorzien van een uit harde, niet BMW-waardige materialen opgetrokken dashboard. Ook de stevige onderstelafstemming leidde niet tot opgestoken duimen. Daarentegen kun je met de auto ondanks zijn hoge koetswerk meer dan vlot de bocht door, mede geholpen door de veel gevoel biedende besturing. Ook de zitpositie is zoals het een BMW betaamt goed instelbaar.

In september 2006 kreeg de X3 een facelift met nieuwe, in kleur gespoten bumpers, koplampen en achterlichten. Vanaf dat moment was er ook Bi-Xenon met de bekende stadslichtringen en adaptieve bochtverlichting leverbaar. Tevens zijn de motoren aangepast, de vering comfortabeler gemaakt en de materialen in het interieur luxueuzer. Wat betreft betrouwbaarheid slaat de X3 een goed figuur. De auto heeft hiervoor meerdere malen internationale onderscheidingen ontvangen. In Nederland is de eerste generatie X5 altijd populairder geweest dan de X3. Jaarlijks zijn er van de compacte SAV zo’n 550 stuks afgeleverd. Een kijkje over de grens bij onze oosterburen is aan te bevelen. Sowieso is het aanbod daar groter, maar ook het aantal luxueuze uitgeruste auto’s.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de BMW X3 E83 op onze Facebook-pagina.

Motoren
2.0i/xDrive20i 150 pk (N46)
2.5i 192 pk (M54)
2.5Si/xDrive25i 218 pk (N52)
3.0i 231 pk (M54)
3.0Si/xDrive30i 272 pk (N52)
xDrive18d 143 pk (N47)
2.0d 150 pk (M47)
2.0d/xDrive20d 177 pk (N47)
3.0d 204 pk (M57)
3.0d/xDrive30d 218 pk (M57)
3.0sd/xDrive35d 286 pk (M57)
Dit artikel is gepubliceerd op 25 april 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn