Carisma was eerste Mitsubishi uit Born

Carisma was eerste Mitsubishi uit Born
Jullie kennen de reclame van de Mitsubishi Carisma uit 1997 met André van Duin vast nog wel. “Ik weet niet wat ik moet kiezen! Een rode, een blauwe, een witte!”, riep de komiek. Heel Nederland had de poster van de Japanse middenklasser voor het raam hangen in de hoop een exemplaar te winnen. De specifiek voor Europa ontwikkelde Carisma het label van Japanse auto geven? Fout, dit was de eerste Mitsubishi die samen met de Volvo S/V40 in ons eigen Limburgse Born bij NedCar geproduceerd werd. Ruim twintig jaar na dato rijden er nog aardig wat Carisma’s rond en er zijn op deze aardbol diverse clubs die zich over de ooit redelijk succesvolle Mitsubishi ontfermen, maar van een echte liefhebbersauto kun je niet spreken.

Versnellingsbak van Renault
De naam Carisma komt van het Engelse ‘car’ (auto) en het Griekse ‘kharisma’ (goddelijk cadeau). Qua uiterlijk is de 4,44 meter lange Carisma, die in eerste instantie in mei 1995 als hatchback op de markt kwam, een zeer onopvallende auto. Niemand die aanstoot zal nemen aan het ontwerp van Kiyoshi Honda. Ook het interieur is niet spannend, maar een ruime auto is het wel. Concurrentie was er destijds in de vorm van de Ford Mondeo, Nissan Primera en Opel Vectra B. Deze tegenstrevers verkochten echter een stuk beter dan de Carisma, al heeft Mitsubishi niet te klagen gehad. Technisch deelt de Carisma onderdelen met de Volvo S/V40, maar ook met Renault (versnellingsbak). Het motorengamma bestond bij de introductie uit twee benzinemotoren, een 1,6 liter met 90 pk en een 1,8 liter met 115 pk. Op diverse markten stond er bovendien een 1,8 liter met 140 pk in de prijslijst.

Na een jaar verscheen de auto ook als sedan, al is deze een stuk minder goed verkocht dan de hatchback. Op dat moment kwam werd ook een 90 pk sterke 1,9 liter turbodiesel van Renault aan de line-up toegevoegd, net als de opties ABS en een passagiersairbag. Medio 1997 loste nieuwe 1.8 GDI-motor met 125 pk de oorspronkelijke 1,8 liter af. Dit was de eerste in serie geproduceerde benzinemotor met directe inspuiting in Europa. Ook van deze motor verscheen een versie met 140 pk. Op papier mag de GDI dan erg zuinig zijn, maar zoals altijd hangt het brandstofverbruik af van de rechtervoet van de bestuurder. Een nadeel was dat door de directe inspuiting het inlaatsysteem vervuild kan raken. In tegenstelling tot de andere motoren is de GDI-motor gekoppeld een versnellingsbak van Mitsubishi zelf.

Fondmetal
In de zomer van 1999 kwam de vernieuwde Carisma op de markt. Vooral het uiterlijk oogde een stuk moderner. De 1,6 liter benzinemotor kreeg er 9 pk bij en de uitrustingslijn werd opgeschud. In sommige landen was de Carisma ook leverbaar met een 82 pk sterke 1,3 liter benzinemotor, maar die werd niet in de Benelux geleverd. Een jaar later kreeg de 1.8 GDI een ander gasklephuis en een nieuw motormanagement waardoor het vermogen afnam met 3 pk. De 1.9 TD werd vervangen door twee 1.9 DI-D commonrails van Renault met 102 en 115 pk en de 1,6 liter werd nogmaals onder de loep genomen (nu 103 pk). Voor de sportievelingen is er zelfs een Carisma Dynamics met een door F1-specialist Fondmetal (Minardi) ontwikkelde bodykit leverbaar geweest.

Voor eind 2002 stond er nog een kleine facelift op de plannen, deze serie herken je aan de donkere koplampglazen, een nieuw stuur en andere bekleding. Bovendien is het Mitsubishi-embleem zilverkleurig in plaats van rood. Voor de sedan viel het doek op dat moment en halverwege 2003 is de 1.8 GDI-motor geschrapt. Eind 2004 stopte de productie van de Carisma hatchback ook, een echte opvolger is er nooit gekomen. Er hebben in totaal 385.308 Carisma’s de fabriek in Born verlaten, waarvan er 36.349 stuks in Nederland zijn verkocht. Met 8.523 ondertekende koopcontracten was 1998 het beste verkoopjaar.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Mitsubishi Carisma op onze Facebook-pagina.

Motoren
1.3 16V OHC (82 pk, 4G13)
1.6 16V OHC (90/99/103 pk, 4G92)
1.8 16V OHC (115 pk, 4G93)
1.8 16V DOHC (140 pk, 4G93)
1.8 16V GDI DOHC (122/125 pk, 4G93)
1.9 TD OHC (90 pk, F8QT)
1.9 DI-D OHC (102 pk, F9Q1)
1.9 DI-D OHC (115 pk, F9Q2)
Dit artikel is gepubliceerd op 27 april 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn