S40 en V40 als vijfde Volvo in Born gebouwd

S40 en V40 als vijfde Volvo in Born gebouwd
Als vijfde Volvo op rij is de eerste generatie S40 en V40 een Nederlands product uit Born. Na de Volvo 66 (Daf), 340/360, 480 en 440/460 werd in Zweden besloten de middenklasser met het nieuwe naamplaatje vanaf de herfst van 1995 ook in ons land te bouwen. Op dezelfde productielijn zag bij NedCar de Mitsubishi Carisma het levenslicht, beide auto’s delen dan ook veel componenten. Met de S40 en V40 richtte Volvo zijn pijlen echter meer op de zakelijke markt, wat vooral op het prijskaartje tot uiting kwam.

Project X40 zou in eerste instantie het typeplaatje S4 en V4 op de achterklep geplakt krijgen. Audi vond dat niet zo’n geschikt plan omdat de Duitsers patent hadden op de naam S4 voor de sportieve versie van de A4. Zodoende plakte Volvo er een nulletje achter en staat de sedan sindsdien als S40 bekend en wordt de stationwagon als V40 (versatility, veelzijdigheid) aangeduid. De Brit Peter Horbury is verantwoordelijk geweest voor het design van beide auto’s. Net als met de typenaam is Volvo ook met het ontwerp een andere weg ingeslagen. Geen vierkante, achterwielaangedreven schoenendoos met een in lengterichting geplaatste motor in het vooronder, maar een moderne carrosserie met afgeronde vormen en de motor dwars voorin.

Stijlvolle stationwagon
De gestroomlijnde V40 met een Cw-waarde van 0,32 doet wellicht nog minder aan de praktische Volvo’s van weleer denken dan de S40. Hier geen kaarsrechte achterkant waardoor je een zee aan laadruimte hebt, het is net als de eerste Audi A4 Avant en BMW 3 Serie Touring E36 meer een stijlvolle stationwagon die makkelijker te beladen is als de sedan. Het interieur is van hetzelfde laken een pak. Ook hier veel afgeronde vormen die in de traditionele Volvo 240 en 740 ontbraken, maar gelukkig zijn de ergonomisch perfect gevormde stoelen behouden.

Bij de introductie in 1995 omvatte het motorenpallet twee benzinemotoren en een Renault-diesel met turbo. Anderhalf jaar later verscheen met de 200 pk sterke T4 de meest vlotte S/V40 ooit. Ondanks de tractiecontrole hadden de voorwielen aardig wat moeite met dit vermogen. Zoals het een echte Volvo betaamt is ook de S/V40 voorzien van een reeks veiligheidsvoorzieningen. Het was bijvoorbeeld de eerste auto in zijn klasse met standaard zijairbags in de stoelen en ook ABS behoorde tot de vaste uitrusting. De pk’s worden met een handgeschakelde vijfbak (M56) overgebracht op de aangedreven voorwielen, een vier- (AW50-42LE) of vijftraps (AW55-50) automaat van fabrikant Aisin behoorde tot de opties.

V40 werd V50
Net als bij de Mitsubishi Carisma werd ook de S/V40 voorzien van de zuinige, direct ingespoten 1,8 liter benzinemotor met 125 en later 122 pk. Deze uitvoering herken je aan het typeplaatje 1.8i op de achterkant. In juli 2000 is de S/V40-reeks gefacelift. Naast veel technische detailveranderingen aan de motoren (onder andere commonrail diesels van Renault) en het onderstel zijn het vooral de koplampen met heldere glazen en de nieuwe knoppen in het interieur die deze serie kenmerken. De productie van de eerste generatie S/V40 is in juni 2004 na respectievelijk 352.910 en 423.491 exemplaren gestopt. De opvolger van de S40 behield zijn naam, de V40 werd omgetoverd tot V50.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Volvo S/V40 op onze Facebook-pagina.

Motoren
1.6 (105/109 pk)
1.8 (116/122 pk)
1.8i (122/125 pk)
1.9 T4 (200 pk)
2.0 (136/140 pk)
2.0T (160/163/165 pk)
1.9 TD (90 pk)
1.9 D (95/102/115 pk)
Dit artikel is gepubliceerd op 28 april 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn