Zeldzame Ford Focus RS als opvolger Escort RS Cosworth

Zeldzame Ford Focus RS als opvolger Escort RS Cosworth
Zes jaar na het afzwaaien van de legendarische Escort RS Cosworth verraste Ford vriend en vijand met een nieuw vlaggenschip op basis van zijn compacte middenklasser. In 1998 werd de opvolger van de aloude Escort omgedoopt tot Focus en vier jaar later was daar de heftige Focus RS. In totaal zijn er in een jaar tijd 4.501 exemplaren gebouwd, die in 21 Europese landen zijn verkocht. Een mooi exemplaar op de kop tikken is echter nog niet zo makkelijk.

Al in 1999 deed Ford in het wereldkampioenschap rally succesvol mee met een Focus WRC. Na vier jaar hadden de ingenieurs een vernieuwde versie gereed waarmee eveneens om podiumplaatsen werd gestreden. De straatversie bouwde Ford in het Duitse Saarlouis, maar de motor komt uit de Engelse fabriek in Bridgend, Wales. Volgens de technici wijkt de Focus RS maar liefst 70 procent af van de gewone huis-tuin-en-keuken Focus.

Remkracht van 1 g
Dat begint al bij het uiterlijk. De alleen in Imperial Blue verkochte Focus RS ziet er met zijn dikke bodykit krijgshaftig uit. Bovendien leveren al die spoilers extra downforce op. Bij de firma OZ zijn speciale wielen ontwikkeld met 225/45 R18-banden en daarachter huizen remmen van Brembo. Ford repte in zijn betoog destijds dat er een remkracht van 1 g opgewekt kan worden en dat de 4,17 meter lange Focus RS vanaf 160 km/h in 4,1 seconden stilstaat. Wanneer we naar het interieur kijken, zien we ook genoeg afwijkends ten opzichte van een normale Focus. Perfect ondersteunende Sparco-kuipstoelen, een speciale handremgreep en pookknop en als kers op de taart een RS-klokkenwinkel én een groene startknop links onder de versnellingspook.

Waar het bij de voorwielaangedreven Focus RS om gaat is de techniek. Ten eerste is er de 215 pk sterke 2.0 16V Duratec motor (motorcode HMDA) met een watergekoelde turbo en een dubbele bovenliggende nokkenas. Via de close-ratio handgeschakelde Getrag MTX-75 vijfbak en de koppeling van AP Racing gaat alle power langs het Quaife-sperdifferentieel naar de wielen. Dit differentieel is een constructie van wormwielen dat zorgt voor de verdeling van het koppel (310 Nm bij 3.500 toeren) tussen de voorwielen. Om doorslippen te voorkomen en het mechaniek te sparen is in de eerste en tweede versnelling het koppel begrensd. Uiteraard is ook het onderstel onderhanden genomen. De spoorbreedtes zijn groter, vering en demping stugger en de wielgeometrie is anders afgesteld.

Lovende woorden
Al deze techniek levert zeer goede prestaties levert op. Wat te denken van een topsnelheid van 232 km/h en een acceleratie van 0-100 km/h in 6,7 seconden. Ook de tussensprint van 80-120 km/h is indrukwekkend. In z’n vier doet de 1.255 kilo wegende Focus RS deze oefening in vijf seconden rond, in de vijfde versnelling staat de stopwatch na 6,3 seconden stil. In de pers is de destijds bijna 42.000 euro kostende Ford de hemel in geschreven. We lezen bijvoorbeeld: “Bij het opschakelen moet de turbo even naar adem happen, maar dat is de beloning die volgt wel waard.” en “Puur genieten van de angstaanjagende aanzwellende turbofluit en die diepe, donkere motorbrom.” Ook het weggedrag werd zeer positief beoordeeld. Woorden als “stevig geveerd, maar mooi uitgebalanceerd”, “een perfect communicerend onderstel” en “makkelijk te corrigeren” waren aan de orde van de dag.

Het aanbod van goede exemplaren is zeer beperkt. Op dit moment staat er in Nederland geen enkele te koop, in Duitsland heb je keuze uit 16 stuks. De prijzen lopen uiteen van 7.300 euro voor een Focus RS met 260.000 kilometer tot 40.000 euro voor een exemplaar dat nog maar 21.500 kilometer heeft afgelegd. Gemiddeld moet je denken aan een bedrag van zo’n 15.000 euro voor een auto die er netjes bij staat.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Ford Focus RS op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 3 mei 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn