Peugeot 206 CC betaalbaar alternatief voor Mercedes-Benz SLK

Peugeot 206 CC betaalbaar alternatief voor Mercedes-Benz SLK
Peugeot heeft tussen 1935 en 1940 de 402 Eclipse gebouwd. Een cabriolet met een stalen klapdak, ontzettend innovatief in die tijd. Pas zestig jaar later kwamen de Fransen met een opvolger die echter veel kleiner van stuk was. De 206 CC was na de Mercedes-Benz SLK uit 1996 de tweede moderne open auto zonder stoffen kap. De Duitse premium cabrio was erg succesvol, maar duur. Voor de Peugeot betaalde je dan wel flink meer dan voor een gewone 206, hij was in ieder geval voor meer mensen bereikbaar dan de Mercedes-Benz. De grote interesse in de 206 CC kwam dan ook tot uiting in lange levertijden.

Productieversie wijkt niet veel af
De laatste compacte cabriolet van Peugeot was de aloude 205 met een softtop die in 1996 uit productie is gegaan. Uiteraard stond de grotere 306 Cabriolet nog altijd in de showroom, maar dit model was voor veel mensen te fors. Op de Autosalon van Genève van 1998 toonde Peugeot het studiemodel 20♥. Het uiteindelijke resultaat week hier niet veel van af en de productieversie van de 206 CC (Coupé-Cabriolet) beleefde zijn debuut in september 2000 op de Autosalon van Parijs. Opvallend is dat de Turkse autodesigner Murat Günak voor zijn overstap naar Peugeot ook heeft meegewerkt aan het ontwerp van de Mercedes-Benz SLK. Bij Franse autofabrikant drukte hij zijn stempel niet alleen op de 206 CC, maar tekende hij ook de lijnen van de 307 en 607.

Het tweedelige, elektrohydraulisch bediende dak van de 3,84 meter lange 206 CC is ontwikkeld in samenwerking met de Franse carrosseriebouwer Heuliez. Deze firma werd door Opel ook betrokken bij de in 2004 geïntroduceerde Tigra Twin Top. Geen wonder dus dat beide auto’s een overeenkomstige dakconstructie hebben. Omdat een stalen klapdak meer ruimte inneemt dan een stoffen dak, is de achterkant van dit soort cabrio’s vaak erg plomp vormgegeven. Bij de 206 CC heeft Peugeot dit opgelost door het kofferdeksel te voorzien van stoere, geïntegreerde rails waardoor de indruk van een bootje ontstaat. Het dak dat in 20 seconden opent bestaat uit twee delen waardoor de voorruit verder naar achteren doorgetrokken moest worden dan bij een normale open auto. Dit zorgt er echter voor dat je minder het gevoel hebt open te rijden. Het grote voordeel van een hard dak is daarentegen de betere weersbestendigheid. Met trots repte Peugeot over de twee extra zitplaatsen ten opzichte van de Mercedes-Benz SLK, maar op die noodzitjes kan zelfs een peuter niet met goed fatsoen zijn benen kwijt.

Drie motoren
Onder de motorkap monteerde Peugeot een voldoende presterende 1.6 16V met 109 pk (TU5JP4), naar wens met automaat. De 136 pk sterke 2.0 16V (EW10J4) levert meer rijplezier, al behoren hoogstaande prestaties bij een cabriolet meestal niet tot de belangrijkste aankoopmotieven. Typisch Peugeot is het feit dat er halverwege de levensloop van de 206 CC een dieselmotor in het gamma werd opgenomen, de 1.6 HDi met 109 pk (DV6TED4). Er zijn diverse actiemodellen leverbaar geweest, zoals de Roxy, Quicksilver, Roland Garros en RC-Line. Tot en met februari 2007 zijn er in het Franse Mulhouse 369.000 stuks van de 206 CC gebouwd. Op een gegeven moment was de kleine cabriolet de bestverkochte open auto in Europa en in Frankrijk wist het model een marktaandeel van 75% op de cabriomarkt te veroveren. Nog gekker was de situatie in Australië, waar de 206 CC het best scorende model van Peugeot was.

Het aanbod occasions is groot, op dit moment zo’n 200 stuks, waarbij de prijzen variëren van 1.450 tot 7.900 euro. Alleszins betaalbaar en voor ieder wat wils. Omdat de 206 CC, ondanks zijn wintervaste dak, vaak als tweede auto is ingezet staan er relatief veel exemplaren met weinig kilometers te koop. Je kunt natuurlijk ook een 206 CC importeren vanuit Duitsland, daar is het aanbod met ruim 1.800 exemplaren nog groter. Voor minder dan 1.000 euro tik je er al een op de kop, maar daar is de staat van onderhoud dan ook naar. Bij onze oosterburen zijn auto’s met een lage kilometerstand ruim vertegenwoordigd en ook hier betaal je maximaal 8.000 euro voor een mooie 206 CC. Nu de zomer eraan komt is het precies de juiste tijd om zo’n open Fransoos aan de haak te slaan.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Peugeot 206 CC op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 8 mei 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn