Citroën Xsara Picasso: niet de eerste, maar wel succesvol

Citroën Xsara Picasso: niet de eerste, maar wel succesvol
Niet alleen Renault was halverwege de jaren negentig bezig met een compacte mpv. Na de Mégane Scénic verschenen onder andere de Fiat Multipla, Mercedes-Benz A-Klasse en Mitsubishi Space Star. Citroën zette pas in november 1999 de Xsara Picasso in de showroom, maar dat pakte voor het succes niet nadelig uit.

Licentie voor gebruik naam Picasso
In 1994 was Citroën op de Autosalon van Parijs present met het origineel vormgegeven studiemodel Xanae. Vier jaar later stond op dezelfde show het productiemodel, de Xsara Picasso. De levering werd wegens kwaliteitsissues nog een jaar uitgesteld, maar eind 1999 konden de eerste klanten hun auto in ontvangst nemen. Misschien ken je nog wel de reclamespot met de robot die in de lakstraat zijn creativiteit de vrije loop laat, maar de auto snel weer egaal grijs spuit wanneer een kwaliteitscontrolemedewerker nadert. Om de naam van de Franse schilder Pablo Picasso te mogen gebruiken moest Citroën een licentie vergaren. De nabestaanden van Pablo hadden zijn naam dusdanig beschermd dat ook de auto-industrie er niet zomaar mee aan de haal kon gaan.

De Xsara Picasso is gebaseerd op de vijfdeurs Xsara, maar veel eigenzinniger getekend. Citroën heeft door de ei-vorm een lage luchtweerstand weten te bereiken en ook de grote voorruit is opvallend. Net als zijn concurrent van Renault is ook de Xsara Picasso gezegend met een zeer flexibel in te richten interieur. De drie aparte achterstoelen zijn uitneembaar, aan de voorstoelen zitten handige tafeltjes en in de vloer zijn opbergvakken te vinden. Handig is de opklapbare boodschappenkrat in de bagageruimte. Net zo uniek als het uiterlijk is ook het dashboard. Het digitale instrumentarium is bovenaan de middenconsole geplaatst en de versnellingspook hangt onder de knoppen van de verwarming.

Facelift in 2004
Bij zijn introductie was de 4,28 meter lange Xsara Picasso leverbaar met een 89 pk sterke achtkleps 1.6 (TU5JP), een 1.8 16V van 115 pk (EW7J4) en een 2.0 HDi (DW10TD) die 90 pk op de been bracht. Begin 2003 verscheen de 2.0 16V met 136 pk en standaard automaat. In het voorjaar van 2004 gaf Citroën de ruimtelijke Xsara een facelift met nieuwe lichtunits, bumpers, carrosseriekleuren en bekledingen. Een jaar later werd de 2.0 HDi vervangen door de 1.6 HDi 16V met naar keuze 90 of 110 pk en de 1.6 16V met 109 pk kwam in de plaats van de 1.6 8V. Sinds oktober 2006 is de opvolger al present in de vorm van de C4 Picasso. De Xsara bleef tot januari 2010 leverbaar als gunstiger geprijsd alternatief. In totaal zijn er 1.736.726 stuks van de Xsara Picasso gebouwd, waarvan er 42.998 in Nederland zijn verkocht. Hierbij waren de jaren 2001 en 2003 met ruim 7.000 stuks het meest succesvol voor onze landelijke Citroën-dealers.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto's van de Citroën Xsara Picasso op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 8 mei 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn