Met de XC90 ging ook Volvo overstag

Met de XC90 ging ook Volvo overstag
Volvo was tot de eeuwwisseling traditiegetrouw het merk van de sedans en stationwagons, een verdwaalde hatchback, coupé en cabrio daargelaten. Hoewel de Zweden ook anno 2017 nog steeds niet aan elke hype meedoen, was de beslissing om het SUV-segment te betreden geen verkeerde. Audi, BMW, Lexus, Mercedes-Benz en zelfs Porsche brachten een grote, hoge vierwielaandrijver op de markt en Volvo wilde de kans niet laten lopen om ook een stuk van de taart op te eisen. Een groot stuk van deze lekkernij wel te verstaan, want de XC90 groeide uit tot een enorm succes en het meest waardevolle exportproduct van Zweden.

Vrouwelijke kopers
Hans-Olov Olsson, aan het eind van de jaren negentig verantwoordelijk voor de Volvo-verkoop in Noord-Amerikaan, wist in 1998 de directie ervan te overtuigen om te investeren in een SUV. Volvo’s projectdirecteur Hans Wikman werd gevraagd om onder de noemer P28 een moderne, zevenzits SUV te ontwikkelen, gebaseerd op het platform van de eerste S80. Men hoopte zo’n 50.000 exemplaren per jaar te gaan verkopen. Tijdens de ontwikkeling werden de wensen van de vrouwelijke autorijder niet uit het oog verloren. Verwacht werd namelijk dat een groot deel van de Amerikaanse kopers zou bestaan uit moeders die hun kinderen met Volvo’s nieuwe model naar school zouden brengen. Op 4 mei 1999 werd uit drie mogelijke ontwerpen het voorstel van Doug Frasher gekozen, tevens de ontwerper van de S80.

Ook gebouwd in Thailand, Maleisië en Indonesië
Begin 2001 stond de eerste conceptcar met de naam Adventure Concept Car op de North American International Auto Show in Detroit en aan het eind van dat jaar begon de teasercampagne. Op 7 januari 2002 werd op dezelfde Amerikaanse autoshow het doek van het productiemodel getrokken, maar het duurde nog tot augustus voordat de bouw van de XC90 zou starten. In de tussentijd wist de auto zichzelf al meer dan 15.000 keer te verkopen. Op de Amerikaanse markt was de XC90 zoals verwacht het meest succesvol. Daar zorgde de SUV voor een kwart van de omzet van Volvo. Voor Europa en de VS is de XC90 in Zweden gebouwd, maar de auto kwam ook in Thailand, Maleisië en Indonesië ter wereld. De gewenste 50.000 auto’s per jaar waren dan ook een makkie voor Volvo, want tussen 2004 en 2007 lag het aantal verkopen rond de 85.000 stuks, waarvan 43 procent in de VS. In Nederland was 2004 het meest succesvolle jaar met 1.792 XC90’s. Opvallend is dat de auto in zijn twaalf jarige bestaan altijd in trek is gebleven. Na een gestage daling namen tussen 2009 en 2012 ook in ons land de verkopen weer toe.

Rijden als een gewone stationwagon
Veiligheid is Volvo’s stokpaardje en de XC90 behoorde op dat vlak tot de top. RSC (Roll Stability Control) en ROPS (Roll Over Protection System) tegen het omslaan van de hoge auto, gordijnairbags op de derde zitrij, gordelspanners op alle zitplaatsen en een laaggeplaatste dwarsbalk aan de voorkant om een frontale crash zo goed mogelijk op te kunnen vangen zijn hier voorbeelden van. Uitgangspunten bij de ontwikkeling waren daarnaast dat de XC90 moest rijden als een gewone stationwagon met een bescheiden brandstofverbruik. Bovendien moest er een volkomen vlakke laadvloer tevoorschijn getoverd kunnen worden. Naast vijf- en zescilinder benzine- en dieselmotoren is de 4,80 lange en minimaal 2.000 kilo wegende XC90 er tussen 2005 en 2010 ook als achtcilinder geweest. Deze compacte 4.4 V8-motor is samen met het Japanse Yamaha ontwikkeld en was Volvo’s eerste personenauto met V8.

Russische auto's naar Nederland
In de loop der jaren zijn er diverse updates doorgevoerd, niet alleen technisch, maar ook optisch is de XC90 met zijn tijd meegegaan. Speciale versies waren er in de vorm van de Ocean Race Edition, de luxueuze Executive, de sportieve Sport (later R-Design genoemd) en de Limited Edition als afscheidscadeau. Elke uitvoering is in principe vierwielaangedreven, de enige voorwielaandrijver is de vanaf 2010 geleverde XC90 D3. Het gros is uitgerust met een automaat, een handgeschakelde XC90 zul je niet zo gauw vinden. Redelijk uniek is de serie auto’s die voor de Russische markt bedoeld waren. Door het instorten van de valuta in 2010 heeft Volvo Cars Nederland deze vloot overgenomen, het ontbrekende navigatiesysteem is daarbij achteraf ingebouwd. Op 11 juli 2014 is de productie na 636.143 stuks gestaakt en het laatste exemplaar is direct naar het Volvo-museum in Zweden gereden. In China is de auto als XC Classic doorgebouwd tot en met de zomer van 2015.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Volvo XC90 op onze Facebook-pagina.

Motoren
2.5T (2.521 cc, 5-cil., 210 pk, turbo, B5254T2)
T6 (2.922 cc, 6-cil., 272 pk, bi-turbo, B6294T)
3.2 (3.192 cc, 6-cil., 238/243 pk, atm., B6324S)
V8 (4.414 cc, 8-cil., 315 pk, atm., B8444S)
2.4D/D3/D4/D5 (2.401 cc, 5-cil., 163 pk, turbo, D5244T5)
D5 (2.401 cc, 5-cil., 185 pk, turbo, D5244T4)
D5 (2.401 cc., 5-cil. 200 pk, turbo, D5244T18)

Versnellingsbakken
6-hand M66
4-aut GM 4T65 AWD
5-aut Aisin AW55-50/51SN
6-aut Aisin TF-80SC
Dit artikel is gepubliceerd op 12 mei 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn