Pony legde fundament voor succes Hyundai

Pony legde fundament voor succes Hyundai
Bij Hyundai is er sinds de introductie van hun eerste eigen in serie geproduceerde auto veel gebeurd. De Zuid-Koreaanse grootmacht klom op van een speler in de achterhoede tot een alom gerespecteerd automerk. In oktober 1974 introduceerde men de Pony op de Turijnse autoshow en destijds dacht niemand dat dit model het fundament zou vormen voor de anno 2017 op drie na grootste autofabrikant ter wereld. Of de Pony een succes zou worden wisten de hoge heren in Seoul ook niet, de auto moest het vooral hebben van zijn betrouwbare Japanse techniek en een gunstig prijskaartje.

Goede prijs-kwaliteitverhouding
Hyundai bouwde in eerste instantie Britse Ford Cortina’s onder licentie en later ook de Duitse Taunus 20M P7b en Granada II. Samen met zes ex-projectleiders van British Leyland en de Italiaanse ontwerper Giorgetto Giugiaro van Ital Design werd de Pony ontwikkeld. In eerste instantie zou je denken met een hatchback te maken te hebben, die wat weg heeft van de Morris Marina en FSO Polonez. Schijn bedriegt, want een grote achterklep ontbreekt. Naast concurrenten als de Ford Escort, Opel Kadett D en Volkswagen Golf I oogde de vanaf 1976 in het Zuid-Koreaanse Ulsan gebouwde Pony destijds al ouderwets. Ten opzichte van prijspakkers uit het Oostblok vertrouwde Hyundai echter op betrouwbare techniek van Mitsubishi en Ford, wat een betere prijs-kwaliteitverhouding opleverde.

Mitsubishi-motor
In 1976 begon de export naar Chili, Argentinië, Colombia, Ecuador en Egypte. De Pony bleek een succes en ook in Canada scoorde Hyundai mooie verkoopcijfers. Nederland en België volgenden als eerste Europese landen in 1978, waarna ook Griekenland werd veroverd. De Koreanen hadden op dat moment al 100.000 exemplaren gebouwd. Engeland was pas in 1982 aan de beurt met de gefacelifte Pony met grote achterklep. Naast de vierdeurs verscheen er in mei 1976 een pick-up, een jaar later een stationwagon en in maart 1980 een driedeurs die al wel een grote achterklep had. Opvallend genoeg startte de Hyundai-import in Duitsland pas in 1991 met de komst van de Lantra. Mitsubishi leverde de achtkleps Saturn-motoren met een enkele bovenliggende nokkenas, carburateur en handbediende choke. Een 55 pk sterke 1.238 cc met een bescheiden 84 Nm aan trekkracht en groter blok met 1.439 cc dat via de handgeschakelde vierbak 68 pk en 104 Nm aan de achterwielen leverde. Een automaat was nog niet leverbaar. Voor de wielophanging vertrouwde Hyundai voor de 3,97 meter lange en net aan 900 kilo wegende Pony op McPherson-veerpoten aan de voorkant en bladveren achter. De 155 SR 13-banden kenmerken we vandaag de dag als fietswielen, destijds was dit een veel voorkomende maat.

Belgische importeur
Henk Visscher, directeur van de gelijknamige Hyundai-dealer in Tiel en Gorinchem heeft onlangs een eerste generatie Pony overgenomen van de Belgische importeur. Deze roodoranje Pony vierdeurs 1.4 GLS (Nederlandse nieuwprijs f 13.600/€ 6.170) is in 1981 nieuw geleverd bij onze zuiderburen en heeft slechts 25.000 kilometer gereden. Ooit is de auto overgespoten en getectyleerd, vandaar dat de optische staat nog altijd uitstekend is. Ook technisch staat de Pony er goed bij, de uitlaat is bijvoorbeeld van voor tot achter nieuw. Wel staat de auto nog op zijn originele banden.

Twee Pony's met APK
Als het kenteken en de APK straks binnen zijn, is deze Pony de tweede in Nederland die op dit moment de weg op mag. Het andere exemplaar is een groene driedeurs Pony 1200 uit oktober 1983. Het RDW-register toont in totaal 28 Pony’s van het eerste model. Als er echter een APK-datum van twintig jaar geleden naar boven komt kun je er vrijwel van uitgaan dat de auto inmiddels het leven heeft gelaten. In 2017 is het 50 jaar geleden dat in Seoul de Hyundai Motor Company werd opgericht als werkmaatschappij van de Hyundai Business Group. Hyundai betekent in het Koreaans overigens moderniteit. De tijd van prijspakkers met een discutabele afwerking is voorbij, maar nog altijd biedt een Hyundai veel waar voor zijn geld.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Hyundai Pony op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 13 mei 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn