Mazda introduceerde 50 jaar geleden de Cosmo Sport

Mazda introduceerde 50 jaar geleden de Cosmo Sport
Het was een belangrijk moment in de automobielgeschiedenis toen Mazda 50 jaar geleden de Cosmo Sport introduceerde. De Cosmo Sport was in 1967 de eerste auto ter wereld die werd aangedreven door een tweeschijfs rotatiemotor. Buiten Japan beter bekend als de 110S was het ook Mazda's eerste sportauto die het DNA leverde dat later in modellen als de Mazda RX-7 en MX-5 werd teruggevonden.

Uitdagingen
Hoewel er maar 1.176 eenheden van werden gemaakt was de Cosmo Sport monumentaal voor Mazda, omdat het de transformatie markeerde van een producent van voornamelijk kleine vrachtauto’s en personenauto's naar een merk dat opviel door zijn onconventionele benadering van engineering en design. De ontwikkeling van de krachtbron onder de motorkap van Cosmo Sport is een voorbeeld van de uitdagingen van de onderneming en van een 50-jarige traditie van ‘nooit opgeven’, wat nog steeds zichtbaar is.

Licentieovereenkomsten
De ingenieurs van Mazda overwonnen talrijke uitdagingen om de rotatiemotor commercieel succesvol te maken, waarbij prototypes van de Cosmo Sport voorafgaand aan de marktlancering over honderdduizenden kilometers werden getest. Hoewel tientallen bedrijven, waaronder de meeste grote autofabrikanten, licentieovereenkomsten tekenden met NSU om de nieuwe technologie van deze Duitse auto- en motorfabrikant te mogen ontwikkelen, was er maar één merk succesvol. Door het potentieel van de rotatiemotor optimaal te benutten om prestatieniveaus te leveren die gelijkwaardig zijn aan veel grotere en zwaardere traditionele zuigermotoren, wist Mazda bijna tweemiljoen modellen met rotatiemotor te produceren, met als resultaat aanzienlijke racesuccessen.

International Motor Sport Association
De RX-7 domineerde bijvoorbeeld zijn klasse tijdens de IMSA races (International Motor Sport Association) in de jaren ‘80. Maar Mazda's grootste triomf op een circuit kwam in 1991, toen een Mazda 787B, aangedreven door een 2.6 liter vier-schijfs rotatiemotor met 710 pk, de 24 Uur van Le Mans won. Het was de enige niet-zuiger motor ooit die deze magische endurance-race wist te winnen en tevens de eerste overwinning van een Aziatisch merk.
Dit artikel is gepubliceerd op 30 mei 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn