Peugeot 1007 is potentiële youngtimer

Peugeot 1007 is potentiële youngtimer
Het leek Peugeot zo’n leuk idee, een monospace met schuifdeuren. Klein genoeg om in elk parkeergaatje te passen en moeiteloos in- en uitstappen. Frédéric Saint-Geours, aan het begin van deze eeuw Algemeen Directeur Automobiles bij Peugeot, toverde echter een te rooskleurige verkoopverwachting uit zijn rekenmachine. Het lukte de dealers maar niet om genoeg mensen over te halen hun handtekening onder een koopcontract van de 1007 te zetten. Officieel is de geinige Fransoos nog geen youngtimer, maar de potentie om dat stempel in 2020 te mogen ontvangen is zeker aanwezig.

560 miljoen euro
Op de Autosalon van Parijs in september 2002 begon het verhaal van de 1007 met het studiemodel Sésame. Hiervoor werkte Peugeot samen met het Italiaanse ontwerpbureau Pininfarina. Toen we nauwelijks twee jaar later kennismaakten met het productiemodel bleek al gauw dat er aan het design maar weinig veranderd was. Na tekeningen van verschillende mogelijkheden zijn er twee maquettes van de 1007 gebouwd. Eén met strakke lijnen en een ver naar vorenstaande voorruit, terwijl het andere model ronder was vormgegeven, met een duidelijk accent op de schuifdeuren. Het hele project sloeg een gat van 560 miljoen euro in de kas van het PSA-concern, maar om kosten te besparen gebruikte men het PF1-platform van de Citroën C2 en C3. Begin 2005 startte de productie van de 1007 in het Franse Poissy, waarna de verkoop in april op gang kwam. Onze enige echte AutoRAI vormde in 2005 het podium voor de Nederlandse introductie van deze ‘City-Lifestyle-Car’.

Uniek Caméleo-concept
Niet alleen het in 11 kleuren leverbare koetswerk en de elektrische schuifdeuren van de 1007 zijn uniek. Bij de Euro NCAP-crashtest behaalde de auto de maximale vijf sterren, de veiligste auto in zijn klasse. ESP en een airbag onder de stuurkolom behoren tot de standaarduitrusting. Om de carrosserie een maximale stijfheid te geven is de 1007 voorzien van vier raamstijlen. Het zicht over je schouder is daardoor echter wel beperkt en het gewicht is voor een 3,73 meter lange auto aan de hoge kant. Op het kentekenbewijs van de basisuitvoering staat niet minder dan 1.115 kilo. Het dashboard van de 1007 oogt vrij conventioneel, al zien we wel een hooggeplaatste versnellingspook. Een uniek element is het aankledingsconcept Caméleo. Peugeot ontwikkelde 12 kits bestaande uit 18 onderdelen om het interieur op smaak te brengen. Bij de introductie van de 1007 kreeg je naast de gemonteerde kit gratis een extra exemplaar. Naar verluid kun je in een kwartier de binnenkant van de auto voorzien van een andere sfeer en de afritsbare stoelbekleding is op te frissen in de wasmachine. Qua binnenruimte is zo’n kleine stadsauto natuurlijk geen limousine, maar toch is de 1007 erg variabel in te delen. Naast een neerklapbare passagiersstoel zijn de twee aparte achterstoelen te verschuiven en tegen de voorstoelen te klappen. Zo is de bagageruimte te vergroten van een schamele 154 liter naar een meer bruikbare 977 liter. De 1007 is in drie uitvoeringen geleverd (Urban, Gentry en Sporty) en in diverse landen zijn er actiemodellen verschenen (Freddy, Cappuccino, Roxy en Quicksilver). Als nieuwe auto was de 1007 geen prijspakker, in Nederland startte de prijslijst bij 16.800 euro. Om de matige verkoopcijfers op te krikken is in 2006 de basisprijs verlaagd naar 14.990 euro, maar dat had weinig effect.

Verwarrende uitspraak
Op technisch gebied heeft Peugeot geen fratsen uitgehaald. De 1007 verliet de fabriek met in het vooronder een uit andere compacte PSA-modellen bekende benzine- of dieselmotor. Naast een standaard vijfbak kon je kiezen voor een geautomatiseerde versnellingsbak met de naam 2-Tronic. Let bij een tweedehands 1007 op dat deze bak, net als de deurconstructie storingsvrij werkt. In november 2009 vond Peugeot het na 143.900 exemplaren het welletjes met de 1007. Bovendien nam de productie van de tweede generatie C3 zijn plaats in de fabriek over. Nog één puntje: hoe spreek je die naam nou uit? Duizend-zeven, één-dubbel nul-zeven of één-nul-nul-zeven? Oorspronkelijk had Peugeot one-double-oh-seven bedacht, maar in verband met een bekende geheim agent ging dat plan niet door en werd het one-thousend-and-seven. In het Frans omgezet naar mille-sept en in Nederland zeggen we duizend-zeven. Tegenwoordig zijn we eraan gewend, want Peugeot heeft diverse modellen met een dubbele nul in het gamma. Denk aan de 2008, 3008 en 5008.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Peugeot 1007 op onze Facebook-pagina.

Motoren
1.4 TU3 75 pk
1.4 16V ET3 90 pk (nov. 2005, alleen handbak en als Gentry/Sporty)
1.6 16V TU5 109 pk (mrt. 2006 ook met handbak)
1.4 HDi DV4 68 pk
1.6 HDi 16V DV6 109 pk (mrt. 2006, alleen als Sporty)
Studiemodel 1007 RC met 1.6 16V 140 pk op Autosalon Parijs 2004.

Introductieprijzen Nederland RAI 2005
Urban 1.4 16.800 euro
Gentry 1.4 18.400 euro
Gentry 1.6 16V 2-Tronic 19.900 euro
Sporty 1.4 2-Tronic 19.900 euro
Sporty 1.6 16V 2-Tronic 20.700 euro
Urban 1.4 HDi 20.500 euro
Gentry 1.4 HDi 22.100 euro
Sporty 1.4 HDi 22.900 euro
(2-Tronic op Urban/Gentry 1.4 = +700 euro)

Verkoop wereldwijd
2004 1.100
2005 53.800
2006 34.100
2007 18.600
2008 11.000
2009 5.200
2010 100
Totaal 123.900

Verkoop Nederland
2005 1.198
2006 1.021
2007 436
2008 251
2009 61
2010 3
Totaal 2.970

Verkoop Duitsland
2005 4731
2006 6084
2007 2281
2008 1132
2009 715
2010 42
Totaal 14.985

Occasions
Nederland: 69x, 2.250-6.250 euro, 36.000-275.000 kilometer
Duitsland: 309x, 1.000-7.000 euro, 13.000-320.000 kilometer
Dit artikel is gepubliceerd op 17 juni 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn