Zeldzame Britse dwerg uit Japan

Zeldzame Britse dwerg uit Japan
Veel autoliefhebbers dromen van een Aston Martin. De een wil ooit een DB7 voor de deur, de ander een Virage of een klassiek model uit de jaren zeventig. Als we vooruitkijken naar 2026 dan mogen we de Aston Martin Cygnet niet vergeten. Onderhuids geen heerlijke V8 met scheepsladingen vermogen, maar een benzinemotortje van Toyota. De Cygnet is namelijk een tot Aston Martin getransformeerde Toyota iQ, maar dan drie keer zo duur. Een lang leven was deze Japans-Britse dwerg niet gegund en dat maakt het ook anno 2017 al een zeer zeldzaam object.

Een Smart, maar dan anders
De Toyota iQ is een klein dreumesje dat in de bovenste regionen van het A-segment zijn plek kreeg. Qua concept is het een soort Smart, maar dan met anderhalve zitplaats extra. De iQ is een 2+1 zitter, want achter de passagiersstoel is meer ruimte dan achter de bestuurder. Daar kun je extra bagage kwijt en dat is gezien de minimale bagageruimte geen overbodige luxe. In juni 2009 gaf Aston Martin de eerste foto vrij van de Cygnet. Met de mooie woorden ‘commitment to innovation and integrity’ en ‘satisfy demands of emissions and space’ gaven de Britten blijk van vertrouwen in hun eerste stadsauto. Op de Autosalon van Genève in 2010 demonstreerde men het eerste studiemodel, een zilverkleurig exemplaar met een rood interieur en het stuur aan de rechterkant. Uiteindelijk duurde het nog een jaar voordat de productieversie werd getoond. Maar waarom als automerk een stadsauto in het gamma opnemen als je van oorsprong tot de verbeelding sprekende coupé’s en cabriolets bouwt?

150 manuren
Als zelfstandig automerk moest Aston Martin aan het begin van dit decennium ook voldoen aan de nieuwe CO2-regels. Het assortiment van de Britten bestond alleen uit benzine slurpende en vervuilende stoffen uitbrakende sportwagens. Een kleine, zuinige auto moest zorgen voor compensatie. De niet alledaagse Toyota iQ werd geschikt bevonden om een gedaantewisseling tot Aston Martin te ondergaan. Complete iQ’s werden per schip van Takaoka in Japan naar het hoofdkwartier van het nobele automerk in het Britse Gaydon vervoerd. Daar werd het kleintje gestript waarbij alle losse carrosseriedelen handmatig werden vervangen door specifiek Aston-plaatwerk. Al met al kostte deze operatie 150 manuren per auto. In eerste instantie had de directie van Aston Martin bedacht om de Cygnet alleen aan bestaande klanten in Engeland te verkopen. Zij hoefden dan niet met hun onzuinige V8 de stad in om boodschappen te doen en de 3,08 meter lange Cygnet is zo klein dat hij in elk parkeergaatje past. Nog voor de introductie is van dit punt afgezien, uiteindelijk mocht elke Europeaan die interesse had zich melden bij de dealer. Desondanks werden bestaande Aston-bezitters naar verluid nog altijd voorgetrokken. Achteraf gezien behoorden zij tot de meerderheid van de kopers die in ons land minimaal 43.000 euro overhadden voor de Cygnet. Bij de Toyota-dealer reed je met een leuk uitgeruste iQ weg voor 15.000 euro.

Personalisatie
Zoals het een echte Aston Martin betaamd was ook de Cygnet volledig naar smaak aan te passen. Klanten konden kiezen uit een ontelbaar aantal lakkleuren en leersoorten. Alleen full-options iQ’s hadden het voorrecht om van een dubbeltje een kwartje te worden. Zaken als parkeer-, regen- en lichtsensoren, keyless entry en start en automatische airco stonden op de lijst met standaarduitrusting. Het luxueuze Bridge of Weir leer met mooie stiknaden, prachtige sierlijsten, Alcantara hemelbekleding en een eigen navigatiesysteem bouwde Aston Martin na de carrosserie-operatie zelf in. De echte liefhebber bestelde daarnaast het bagageset van Bill Amberg. Het dashboard van de Cygnet kreeg alleen op details aanpassingen mee, denk daarbij aan een eigen stuurwiel, pookknop en instrumentarium. Speciaal ter introductie zijn in het eerste bouwjaar de Cygnet Launch Edition White en Black geleverd. Eind 2011 verscheen in een oplage van 14 stuks de 48.995 euro kostende Cygnet & colette, een samenwerking met de exclusieve modespecialist uit Parijs. Deze gelimiteerde versie was zilver van kleur gecombineerd met blauwe striping en chocoladekleurig leer met een exclusief patroon. Om te laten zien wat Aston Martins personalisatieafdeling in Newport Pagnell in zijn mars werd het publiek op de 2012-editie van de Autosalon van Genève de kersenrode Cygnet Q by Aston Martin voorgeschoteld. Het beige leer en de deurpanelen en hemelbekleding met een motief van kersenbloesem waren op zijn zachtst gezegd smaakgevoelig.

7 stuks in Nederland verkocht
Aston Martin dacht per jaar zo’n 4.000 Cygnets te kunnen slijten. Het mocht niet zo zijn, want in totaal zijn er slechts 593 exemplaren gebouwd, waarvan er 143 in Engeland zijn verkocht. In ons land zijn er welgeteld 7 stuks verkocht. Ondanks het feit dat Aston Martin beweerde flink te verdienen aan de verkoop van de Cygnet, is in het najaar van 2013 de productie gestaakt. Er lagen nog plannen in de kast om een elektrische en een extra sportieve versie te gaan bouwen, maar de papierversnipperaar had honger en kreeg waar hij om vroeg. Uiteindelijk kreeg de Cygnet de eer om zich na de Virage uit 2012 de op een na kortst gebouwde Aston Martin te noemen. Op dit moment rijden er in Nederland 14 Cygnets rond, dubbel zoveel als dat er nieuw verkocht zijn dus. Dat klopt precies, want er zijn er 7 geïmporteerd. Drie exemplaren staan nog altijd op naam van de eerste eigenaar. Het kentekenbewijs van de toenmalige persdemo met als toelatingsdatum 11 mei 2011 laat zien dat dit de eerste Cygnet in Nederland was. Op 18 november 2014 heeft de meest recente Cygnet zijn kentekenplaten gekregen, dit exemplaar is op 22 mei 2017 genaturaliseerd tot Nederlander.

Een tweedehands Cygnet kopen is geen sinecure. In Nederland en Duitsland staan er nu twee te koop en in Zwitserland en Frankrijk is er ook weinig keuze. Verder zijn we in Zweden nog een exemplaar tegen gekomen en in Monaco en Italië zwerft nog wat rond. Opvallend is dat de prijzen van alle occasions rond de 40.000 euro schommelen bij een kilometerstand van 17.000 tot 56.000. Het is duidelijk dat de exclusiviteit van de Cygnet weinig afschrijving met zich meebrengt.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de Aston Martin Cygnet op onze Facebook-pagina.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.329 cc (Toyota 1NR-FE, Dual VVT-i, DOHC, distributieketting)
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 98 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel: 123 Nm bij 4.400 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 11,8 sec.
Topsnelheid: 170 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak of CVT-automaat
Gem. verbruik: 5,0 l/100 km (1:20,0)
Gewicht: 988 kg
Afmetingen L/H/B/W: 3,078x1,680x1,500x2,000 meter
Bandenmaat: 175/60 R16
Bagageruimte/tankinhoud: 30-240 liter/32 liter
Nieuwprijs: € 43.238
Dit artikel is gepubliceerd op 25 juni 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn