20 vragen aan... Nick IJzerman

20 vragen aan... Nick IJzerman
De BMW 5 Serie E39 is de youngtimer bij uitstek. Dat is ook de mening van Nick IJzerman. Zijn 530i uit 2001 mag dan al ruim drie ton achter de kiezen hebben, van inruilen wil Nick niets weten. Al van ver voordat hij zijn rijbewijs haalde was hij gek op deze BMW. Niet alleen de fabuleuze klank van de zescilinder is genieten, ook het uitgebreide audiosysteem weet de eigenaar te waarderen. Om de E39 zo origineel mogelijk te houden is er inmiddels een hele lijst aan verbeteringen doorgevoerd. Ooit hoopt Nick nog eens een M5 E39 te bezitten, maar tot die tijd blijft hij fijn in zijn 530i rijden.

Wat voor youngtimer heb je precies?
Misschien wel de beste auto ooit gemaakt, afhankelijk van wat je onder ‘beste’ verstaat, natuurlijk. Een BMW 530i E39, uiteraard met een Reihe Sechser. Mijn exemplaar is goed voorzien van opties, eigenlijk ontbreken alleen elektrisch verstelbare stoelen, dito stuurwiel en een open dak. Een 540i biedt nog meer vermogen, maar de 530i is de optimale mix van verbruik, prestaties en betrouwbaarheid.

Waarom heb je gekozen voor een youngtimer?
De E38 en E39 zijn de auto’s die mij, opgroeiend in de jaren ’90, ’s nachts wakker hielden. Ik zocht naar folders en kocht alle tijdschriften waar een van deze twee een rol in speelden. Toen ik zelf een auto kon kopen, werd het natuurlijk een E39. Tot op de dag van vandaag is mijn liefde voor het model niet minder geworden. Met mijn eerste, een 523i, heb ik een flink ongeluk gehad waar ik ongedeerd van weg kon lopen. Toen stond het natuurlijk wel vast dat nummer twee weer een E39 werd, maar dan in een geüpdatete versie.

Waar heb je de auto gekocht?
Bij een particulier in Weert.

Wat maakt de auto voor jou speciaal?
Zoals gezegd is het de auto van mijn jeugddromen. Hoe ouder hij wordt, hoe mooier en stijlvoller ik hem vind. Dit exemplaar vind ik heerlijk door de motor, die zowel sterk en soepel als betrouwbaar is, maar vooral heel erg fijn rijdt. Ook zitten er enkele fijne opties in, en anno 2017 is de E39 onderscheidend als daily driver. Ik krijg altijd leuke opmerkingen en vragen waardoor je snel een gesprekje over de auto hebt. En dat is wat je als liefhebber het liefste doet.

Hoe lang staat je bolide al voor de deur?
Sinds januari 2014, dus ruim drieënhalf jaar.

Heb je al veel gereden in die tijd?
We hebben samen net iets meer dan 100.000 kilometer afgelegd.

Hoe vaak rijd je met de auto?
Dagelijks. Variërend van kleine stukjes naar de sportschool, met elke week wel een keer een lang stuk, zoals een tripje naar Amsterdam.

Ben je lid van een club?
Ik ben geen lid van een club. Dit lijkt me erg leuk, maar veel clubs modificeren de auto’s en dat vind ik niet mooi.

Onderhoud je de auto zelf of schakel je een garage in?
Zolang als we samen zijn gaat mijn E39 al naar de Youngtimer Garage in Vught. Een geweldig adres, iemand die meedenkt en door het vuur gaat voor jou als klant. Lost niet alleen problemen op, maar kijkt ook naar wat in de toekomst nodig gaat zijn.

Wat is er zoal aan onderhoud gedaan?
Veel. Ik kocht een 530i die qua onderhoud wat verwaarloosd was. Het heeft wat moeite gekost hem op BMW-standaard te krijgen. Naast remmen, banden, kleine- en grote beurten:
- Draagarmen voor
- Stabilisatorstangen
- Carterontluchting
- Vacuümslangetjes
- Nieuwe voorruit
- Nieuwe deurrubbers
- Krukassensor
- Nokkenassensor
- Waterpomp
- Thermostaat
- Radiator
- Hoogteverstelling xenon lampen
- Aircopomp
- ABS-pomp
- ABS-sensor
- Zwenklager rechtsvoor
- Motorsteunen
- Parkeersensoren
- Diverse olielekkages
- DISA-klep

Daarnaast ben ik een ontzettende neuroot, hoewel ik gebruikssporen niet erg vind, wil ik alles zo netjes mogelijk houden. Daarom heb ik de hoedenplank opnieuw zwart gemaakt, nieuwe naafkapjes geplaatst, nieuwe logo’s, mistlampen en draaiknopjes van de navi. Bovendien laat ik de airco ieder jaar opnieuw vullen en afpersen en heb ik de auto laten polijsten. Gelukkig slaapt hij binnen, waardoor hij mooi blijft.

Ben je weleens met de auto op vakantie geweest en waarheen?
We hebben twee keer een citytrip naar Parijs ondernomen en we zijn een keer naar Berlijn geweest. In het najaar gaan we met de tent naar Frankrijk.

Heb je ook nog een andere auto?
Niet meer, maar enkele hobbyprojecten zijn wel de revue gepasseerd. Een Mercedes-Benz W126 280SE en een Lancia Prisma, dat waren de leukste.

Was je de auto met de hand of in de wasstraat, en waarom?
Ik wil geen krassen, dus het is afspuiten in de wasstraat of met de hand.

In hoeverre houd je de auto graag origineel?
Hoe origineler, hoe beter.

Wat is de meest begeerlijke uitrustingsfeature in je auto?
Uiteraard het hele karakter van de auto; hij is op en top BMW. Ik geniet erg van de stoelverwarming en navigatie, maar het HiFi-systeem DSP is waar ik het meest van geniet. 14 speakers en een top versterker zorgen voor diepe, strakke bassen maar ook levendig en zuiver hoog. Ik heb een weekend Porsche 911 met Bose-installatie gereden, en dat klonk niet half zo goed.

Heeft de auto ook minpunten?
Niet echt. De E39 is de perfecte allrounder, ‘unbeatable’. Tuurlijk, hij is niet extreem ruim, maar daar krijg je wel een 50/50 gewichtsverdeling voor terug. Een nadeel is dat de wielophanging complex is. Daardoor stuurt hij super, maar als je een trilling voelt is het lastig de oorzaak te vinden. Het soort banden is belangrijk, en als hij net niet perfect is gebalanceerd merk je dat meteen.

Heeft de auto je weleens laten staan?
Zowel krukassensor als nokkenassensor hebben het wel eens begeven, waardoor de auto uitvalt bij optrekken. Erg vervelend.

Wat zijn je toekomstplannen met de auto?
We blijven hoe dan ook bij elkaar. Ik wil hem op details blijven finetunen, zodat hij nog minstens 20 jaar meekan. Op korte termijn wil ik het zetelkussen in de bestuurdersstoel vervangen, die begint wat door te zakken. Mijn droom is een van de laatste E38’s als 740i en de E39 M5, maar welke auto ik in de toekomst ook de mijne mag noemen, ik ben geenszins van plan afscheid te nemen van mijn 530i.

Hoe volg je youngtimerpagina.nl?
Via de site en met name op Facebook.

Heb je nog tips voor youngtimerpagina.nl?
Meer lange, geschreven editorials en multitests! Heerlijk om te lezen!

Bekijk meer foto's van de BMW 530i op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 28 juni 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn