BMW kijkt terug op eerste 3 Serie

BMW kijkt terug op eerste 3 Serie
Met de introductie van de nieuwe Edition-modellen van de 3 Serie Sedan en Touring kijkt BMW terug op de historie van zijn succesvolle model. Van de huidige 3 Serie komt het Beierse automerk met de Edition Sport Line Shadow, Edition Luxury Line Purity en Edition M Sport Shadow. Niets meer dan uitvoeringen met wat extra aankleding en wij als liefhebbers van vroeger werpen de blik dan ook liever op de geschiedenis van de eerste 3 Serie.

Bestverkochte BMW
Al met de eerste, onder leiding van de Fransman Paul Bracq ontworpen 3 Serie wist BMW een brede doelgroep aan te spreken. Slechts 6 jaar na zijn debuut in de zomer van 1975 had de E21 zijn legendarische voorganger BMW 02 (1502, 1602 en 2002) als bestverkochte model in de geschiedenis van het Duitse automerk afgelost. In de jaren daarna ontwikkelde de 3 Serie zich tot wereldwijd succesvolste premiumauto. Wist je trouwens dat de E21 de eerste BMW was met de nog steeds aangehouden driecijferige type-aanduiding?

Reihensechser
BMW’s missie met de 3 Serie was en is ‘Freude am Fahren’. Al bij zijn introductie overtuigden de 316, 318, 320 en 320i met krachtige motoren en een sportief, maar tegelijkertijd comfortabel weggedrag. Later kwam er nog de spaarversie bij, de 315. De op de bestuurder gerichte cockpit beleefde zijn debuut in de 3 Serie. Dit najaar is het precies 40 jaar geleden dat het toenmalige kleinste model van BMW de beschikking kreeg over een zes-in-lijn motor, op zijn Duits schitterend ‘Reihensechser’ genoemd. De nieuwe, speciaal voor de 3 Serie ontwikkelde motoren leverden 122 pk (BMW 320) en 143 pk (BMW 323i). Vooral de 323i met injectiesysteem, elektronisch motormanagement en transistorontsteking werd een hit. Zijn verfijnde draai-eigenschappen en hoge prestaties werden door de concurrentie simpelweg niet overtroffen. Bovendien onderscheidden de zescilinders zich met dubbele koplampen, destijds een zeer gewaardeerde extra.

Tijdsgetrouwe kleur
Vandaag de dag is de alleen als driedeurs geleverde eerste generatie 3 Serie een gewaardeerde klassieker. In totaal zijn er tussen 1975 en 1983 maar liefst 1.364.039 exemplaren gebouwd. Een nieuwe lakkleur verplicht ons om nog een keer terug te komen op de nieuwe Edition-uitvoeringen van de huidige 3 Serie. In het kleurenpalet is Sunset Orange opgenomen, een interpretatie van het Inka Orange en Phönix Orange uit de jaren 70 en 80.

Tekst: Arno Lommers

Bekijk meer foto’s van de BMW 3 Serie op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 22 juli 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn