BMW 7 Serie al 40 jaar innovatief

BMW 7 Serie al 40 jaar innovatief
BMW viert dit jaar de 40e verjaardag van de 7 Serie, het vlaggenschip dat al die tijd een pioniersrol vervult wat betreft innovatieve technieken. Speciaal voor deze gelegenheid is er van de huidige en zesde generatie 7 Serie nu de Edition 40 Jahre-uitvoering. Er worden slechts 200 exemplaren gebouwd in de kleuren Frozen Silver metallic en Petrol Mica metallic. Wij kijken tot en met de vierde generatie terug op welke innovaties de 7 Serie door de jaren heen tot een bijzondere auto hebben gemaakt.

Xenon-verlichting
Bij zijn introductie in 1977 pronkte de 7 Serie E23 met het Check-Control-System, waarmee de bestuurder op het dashboard de werking van diverse technische functies kon controleren. Ook een onderhoudsindicator behoorde tot de vooruitstrevende zaken. In 1986 kwam de tweede generatie 7 Serie (E28) op de markt. Een primeur was de optie van dubbel glas voor de zijruiten en achterruit. De E28 bood daarnaast parkeersensoren in de achterbumper en vanaf 1991 Xenon-verlichting. Als eerste Duitse auto na de Tweede Wereldoorlog kreeg deze 7 Serie weer een krachtbron met twaalf cilinders in het vooronder. Met de introductie van de 7 Serie E38 in 1994 maakte het eerste ingebouwde navigatiesysteem in een Europese auto furore. Zij-airbags achter volgenden drie jaar later.

Polariserend design
De door Chris Bangle ontworpen vierde 7 Serie (E65) kon in eerste instantie niet op ieders goedkeuring rekenen. Het ontwerp was op zijn zachtst gezegd nogal polariserend. Nu de jaren vorderen en de limousine in de youngtimerscène is beland, klinken er steeds vaker lovende woorden. Revolutionair was de E65 met het iDrive-bedieningsconcept dat na enkele jaren is uitgebreid met toegang tot internet. Ook was deze 7 Serie de eerste auto ter wereld met een zestraps automaat die via een stengeltje aan de stuurkolom werd bediend. Tot op de dag van vandaag wordt de 7 Serie in het Duitse Dingolfing gebouwd.

Tekst: Arno Lommers
Dit artikel is gepubliceerd op 24 juli 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn