Brabus viert 15 jaar samenwerking met Smart

Brabus viert 15 jaar samenwerking met Smart
Vijftien jaar geleden werd de 50/50-jointventure tussen Smart en Mercedes-Benz’ huistuner Brabus opgericht. Destijds is op de Autosalon van Genève de Brabus 1st Edition voorgesteld met achterin een 70 pk-motor, een spoilerset en een leren interieur. De productie werd beperkt tot slechts 500 stuks.

V6 biturbo met 170 pk
Na een jaar kwam de Smart als Coupé en Cabrio op de markt als ongelimiteerde Brabus-variant met 75 pk. In de zomer van 2003 liet men de Smart Roadster-Coupé Brabus V6 biturbo zien. Twee standaard driecilindermotoren met turbo en 698 cc zijn daarin met elkaar verbonden met als resultaat 170 pk. Dit model is helaas nooit in productie gegaan.

Op de Autosalon van Genève in 2004 vierde Brabus de komst van de Smart Roadster en Coupé, beide met 100 pk. Eind 2004 gevolgd door 101-stuks van de gelimiteerde Brabus Ultimate 101 op basis van de Smart Coupé. Door de jaren heen zijn er diverse speciale oplages geweest. Feit is dat elke klant zijn Smart bij Brabus naar smaak kan samenstellen. Zowel het exterieur en interieur, maar ook de techniek zijn vergaand te personaliseren.

150 exemplaren
Ter gelegenheid van de 15e verjaardag van de eerste Smart Brabus is er nu de 15th anniversary edition. Dit actiemodel is er alleen in een unieke zilveren kleur en komt in een gelimiteerde oplage van 150 exemplaren beschikbaar. Zowel de Smart Coupé als de Cabrio zijn er in deze uitvoering en je kunt kiezen voor een 90 of 109 pk sterke benzinemotor. Elektrisch rijden kan ook, want de special edition is er ook als Electric Drive. Niet alleen het design heeft Brabus aangepast, ook het onderstel, de besturing, de uitlaat en de automaat met dubbele koppeling zijn onder de loep genomen.

Brabus viert dit jaar zijn 40-jarig bestaan. Wat begon als klein tuningbedrijf is vandaag de dag uitgegroeid tot de huistuner van Mercedes-Benz. Momenteel werken er bij de firma 450 mensen in Duitsland en wereldwijd gezien komen hier nog eens 2.500 medewerkers bij.

Tekst: Arno Lommers
Dit artikel is gepubliceerd op 29 juli 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn