Autodrop: al 52 jaar heerlijk snoepen

Autodrop: al 52 jaar heerlijk snoepen
"Altijd weer die Autodrop. Zo lekker, 't zou verboden moeten worden!". Wie kent de slogan niet. Wist je dat de eerste Autodrop al in 1965 op de markt kwam? Inmiddels bestaat het assortiment snoepgoed uit een flink aantal varianten. Net als in de echte autowereld, biedt Autodrop dus voor elk wat wils. Volgens de van oorsprong Friese fabrikant zijn de eetbare wagentjes de leukste dropjes en snoepjes van Nederland.

Verstappen in de grindbak
Autodrop is een puur Nederlands snoep- en dropmerk waarvan de productie plaatsvindt bij het in Irnsum gevestigde Van Slooten Drop en Suikerwaren, tegenwoordig onderdeel van Concorp (Confectionery Corporation, zoetwarencorporatie). In de begin jaren werden de dropjes verpakt in een rolletje en hadden de vorm van een autoband. Op het papiertje waarin de afzonderlijke dropjes waren gewikkeld stond een wetenswaardigheid over auto’s. Pas na 20 jaar introduceerde men verschillende smaken: lichtzout, zachtzoet en menthol. In 1987 is overgegaan op zakjes, tevens het begin van snoepjes in de vorm van autootjes en andere verkeersgerelateerde onderwerpen. Om op feestjes lekker uit te kunnen delen verschenen de dropjes in 1991 als uitdeelzak: een grote zak, met kleine zakjes. Met Gestrande Verstappertjes werd in 1997 ingesprongen op het feit dat Jos Verstappen destijds in de Formule 1 geregeld in de grindbak belandden en een jaar later krijgt Koningin Beatrix een uitdeelzak wegwerkertjes cadeau.

Anti-Autodrop lobby
Dit is niet de laatste keer dat Autodrop het koningshuis als inspiratie nam. Ter ere van het huwelijk van Willem Alexander en Maxima in 2002 introduceerde men Rijk Gevulde Gouden Koetsjes. Tevens was dit het jaar dat Autodrop voor het eerst in mixdozen verkrijgbaar was. Drs. Klammevoet startte in 2004 een Anti-Autodrop lobby omdat de snoepjes in zijn ogen zó lekker waren dat ze verboden zouden moeten worden. Gelukkig is dit nooit gebeurd, zodat we ook anno 2017 nog kunnen genieten van deze overheerlijke zoetigheid! In veel auto’s staat een verpakking Autodrop en dat dit ooit tot ongelukken heeft geleid kunnen we ons niet voorstellen. De creatieve Krista van Velzen, SP-kamerlid tijdens Prinsjesdag in 2005, had voor de gelegenheid haar hoed ingelegd met Autodropjes. Bovendien verscheen er een nieuwe droplijn. Vanaf dat moment zijn de snoepjes in de vorm van auto’s en dropjes in de vorm van verkeersgerelateerde typetjes uitgevoerd. Vijf jaar later was het tijd voor een nieuw logo en de slogan: “Autodrop, absurd lekker!” Zelfs snoep met vloeibare vulling werd niet geschuwd. Retro is mode en in 2015 keerde de oude, vertrouwde slogan weer terug: “Zo lekker, 't zou verboden moeten worden!”, nieuw en bijzonder was de combinatie van drop en chocolade.

Biologisch
Vandaag de dag bestaat het assortiment Autodrop uit fruitig snoep zoals de vertrouwde Dubbel Dekkers, Bosvruchtrode Cadillacs en Cola Trucks. Drop is er in de varianten Parkeerwachters en Zachte Wagens. Ook biologische producten horen er anno 2017 bij. De Fruitige Eendjes bevatten alleen natuurlijke kleur- en smaakstoffen. Als klap op de vuurpijl zijn er twee soorten Energiezuinige Hybrides met de helft minder suiker en bijna een derde minder calorieën. Hierbij is de suiker vervangen door cichoreiwortel, een natuurlijke suikervervanger met vezels. Zoals je ziet, Autodrop is door de jaren heen flink geëvolueerd, maar nog altijd “Prettig gestoord, grappig, onweerstaanbaar en een beetje brutaal.”

Tekst: Arno Lommers
Dit artikel is gepubliceerd op 17 augustus 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn