Le Camion en HY-team vieren 70 jaar Citroën HY

Le Camion en HY-team vieren 70 jaar Citroën HY
In het weekend van 15 september jl. hebben Le Camion en het HY-team het 70-jarig bestaan van de Citroën HY gevierd op Camping IJsselstrand in Doesburg. In september 1947 presenteert Citroën op het Salon van Parijs zijn nieuwe lichte bestelwagen. Citroëns originele kijk op het concept resulteert in een robuuste, ruime besteller met een laag eigengewicht en een groot laadvolume. De HY zou in al zijn veelzijdigheid het voorbeeld voor een hele generatie bestelbussen worden en dat tot het begin van de jaren tachtig volhouden.

Veelzijdig
Alle techniek voorin, voorwielaandrijving en de praktische vormgeving: heel veel functioneler kun je een bestelbus niet maken. De modulaire bouwwijze en het lichte plaatwerk, dat door de geribbelde structuur verbazend sterk blijkt, maken de HY het ideale uitgangspunt voor vele toepassingen. Gesloten besteller, pick-up, oprijwagen, ventwagen of veetransporter, de HY is het allemaal. Geliefd bij kleine en grote ondernemers, maar ook bij politie, brandweer, post en tal van andere diensten.

Succesvol
Tussen 1947 en 1981 bouwt Citroën liefst 473.289 exemplaren van haar iconische bestelwagen. Zo'n 10.000 worden er tussen 1963 en 1970 geassembleerd aan het Stadionplein in Amsterdam. De laatste auto's uit voorraad worden nog in 1982 op kenteken gezet. Hiermee komt een einde aan een tijdperk, maar niet aan de liefde voor de HY. Hoewel de meesten een hard leven kennen als werkpaard, overleeft de HY dankzij een grote schare liefhebbers die de typisch Franse besteller altijd op waarde heeft geschat. Populair als kampeerauto en de laatste jaren vooral door de foodtruckhype blijft de Citroën HY een icoon dat iedereen in één oogopslag herkent.
Dit artikel is gepubliceerd op 18 september 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn