De Kever ‘337’: eerste van 3,3 miljoen VW's in Nederland

De Kever ‘337’: eerste van 3,3 miljoen VW's in Nederland
Precies 70 jaar geleden haalde Pon’s Automobielhandel de eerste lichting van zes Volkswagens naar Nederland. Het eerste exemplaar van die lichting Kevers bestaat nog steeds en is symbool voor een Nederlands succesverhaal met inmiddels meer dan 3,3 miljoen verkochte nieuwe Volkswagens. De eerste levering aan Pon’s Automobielhandel, de allereerste importeur van Volkswagens ter wereld, bestond uit zes familieauto’s die vanwege hun kenmerkende ronde vormen al snel bekend werden als Kever. Deze exemplaren, met de chassisnummers 337 tot en met 342, kwamen op 16 oktober 1947 bij Beek de grens over.

Kever ‘337’
Het eerste exemplaar uit de historische lichting van 6 auto’s bestaat nog steeds. Deze Kever is een symbool voor de start van Volkswagen in ons land. Niet alleen de auto is goed bewaard gebleven, maar ook de bijbehorende originele factuur, de voertuigdocumenten en een originele foto, gemaakt op de dag waarop de auto door de fabriek is overhandigd aan Pon’s Automobielhandel.

3,3 miljoen Volkswagens in Nederland​
Miljoenen Nederlanders zijn opgegroeid met de geliefde Kever, waarvan er in Nederland bijna 500.000 zijn verkocht. Op basis van de Kever schetste Ben Pon senior op 3 april 1947 de inmiddels iconische T1 in zijn agenda; dit boekje ligt nu in het Rijksmuseum. Deze Transporter met Kever-techniek staat aan de basis van het succes van Volkswagen Bedrijfswagens wereldwijd. In 1950 arriveerden de eerste Volkswagen T1’s in Nederland. De Nederlandse dealers hebben sinds 16 oktober 1947 inmiddels meer dan 3,3 miljoen nieuwe Volkswagen personenauto’s (ruim 2,6 miljoen) en bedrijfswagens (meer dan 700.000) verkocht.

Kever-feitjes
- De eerste Kevers stonden in de prijslijst voor 2.875 gulden; omgerekend 1.307 euro
- ‘Kever 337’ heeft kenteken NT-71-80 en is grijs, maar op het originele kentekenbewijs staat ‘zwart’ – in 1947 was er keuze uit de kleuren zwart, grijs en donkerblauw;
- Kenmerkend element van de eerste generatie Kever: de twee bekende achterruitjes, die hem de bijnaam ‘brilkever’ bezorgden;
- ‘Kever 337’ heeft een achterin geplaatste, luchtgekoelde motor met 25 pk;
- In Nederland was de Kever afgelopen jaar veruit de meest populaire oldtimer;
- Met uitzondering van de eerste lichting Kevers, die rijdend de grens passeerden, kwamen de daaropvolgende Kevers bijna allemaal per spoor naar Amersfoort; nog steeds komt het merendeel van alle Volkswagens dagelijks per spoor aan bij Pon’s Automobielhandel.

Bekijk meer foto's van de 'Kever 337' op onze Facebook-pagina.
Dit artikel is gepubliceerd op 16 oktober 2017

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn