C3 Pluriel is meest onbegrepen Citroën ooit

C3 Pluriel is meest onbegrepen Citroën ooit
De Citroën C3 Pluriel is een echte Citroën, eigenzinnig en misschien wel de meest polyvalente auto van het Franse merk. Feit is echter ook dat niemand het concept ooit begrepen heeft en dat het in de toekomst een echte klassieker wordt.

Het verhaal van de C3 Pluriel begint op de Autosalon van Parijs in 1998. Op de beursvloer in de Franse hoofdstad stond de lichtblauwe conceptcar C3 Lumière. Donato Coco van Centre de Création Citroën en tevens de ontwerper van de Saxo en Xsara tekende een nieuwe interpretatie van de Eend. Een jaar later onthulde Citroën in Frankfurt de conceptcar Pluriel waarvan de dakbogen verwijderd konden worden en met een naar onderen toe openende achterklep. In 2003 was het moment daar dat de C3 Pluriel eindelijk in productie ging.

Citroën noemt de C3 Pluriel een 5-in-1 auto. Met het dak dicht heb het een limousine en door het roldak op te schuiven krijg je een cabrio-limousine. Als je 10 minuten de tijd neemt kun je daarnaast de 12 kilo wegende dakbogen verwijderen met als resultaat een spider. De achterruit en het roldak zijn dan in de kofferruimte opgeborgen, de dakbogen moeten in de garage blijven staan. Voor extra bagageruimte klap je de achterbank om waardoor de C3 Pluriel een pick-up wordt.

De C3 Pluriel is leverbaar geweest met drie motoren die ook in veel andere Citroëns werden gebruikt. Aan de basis stond een achtkleps 1.4 met 75 pk, gevolgd door een 1.6i-16V met 110 pk die was gekoppeld aan een geautomatiseerde versnellingsbak met de naam Sensodrive. De 1.4 HDi dieselmotor met 68 pk is alleen buiten Nederland geleverd. In 2008 krijgt de C3 Pluriel een kleine facelift met een nieuwe grille, heldere koplampen en andere achterlichten. Met vier sterren in de EuroNCAP-crashtest behoorde de Pluriel in 2003 tot de veiligste cabrio’s in zijn klasse.

Er zijn diverse speciale series van de C3 Pluriel uitgekomen met elk hun eigen kleur en specifieke uiterlijke herkenningspunten. In Nederland waren er de Caractère, Image, Soleil en Charleston. Franse kopers werden getrakteerd op de Graphit, So Chic, Côte Sûd, Côte Ouest en Tic-Tac. In Zwitserland bestond het aanbod special editions uit de Tonic en Free Ride en de Italianen konden zich te goed doen aan de Dolce & Gabbana. Op 31 juli 2010 reed de 109.682e C3 Pluriel de fabriek uit en stopte de productie.

Op dit moment staan er in Nederland ruim 40 C3’s Pluriel te koop. Het oudste exemplaar is van mei 2003 en de jongste van januari 2010. De kilometerstanden lopen uiteen van 25.000 tot 156.000 kilometer. Voor een bedrag van 4.500 euro kun je een net exemplaar op de kop tikken, maar voor 3.000 euro heb je er ook al een. Op het prijskaartje van de duurste occasion staat 11.000 euro genoteerd.

Over de betrouwbaarheid van de C3 Pluriel lopen de meningen uiteen. Er zijn auto’s die geen slag verkeerd slaan, maar andere exemplaren vragen daarentegen om veel geduld. Klapperende en krakende interieurdelen komen veel voor en check bij een proefrit goed of alle elektronische functies (cruise control, elektrische ramen) werken. Roest is nauwelijks een probleem, maar de remschijven en uitlaat slijten sneller dan gemiddeld. Ook storingen in de geautomatiseerde versnellingsbak (Sensodrive) en gebroken voorveren komen voor. Bij het bezichtigen van een C3 Pluriel is het dak een van de belangrijkste aandachtspunten. Controleer goed of het roldak waterdicht is en of de sluiting dakbogen naar behoren werkt. Als je een C3 Pluriel naar je zin gevonden hebt, laat de zomer dan maar komen!

Bekijk meer foto's van de Citroën C3 Pluriel op onze Facebook-pagina.

Tekst: Arno Lommers
Dit artikel is gepubliceerd op 6 juli 2015

Deel dit artikel op social media

Dit bericht delen op LinkedIn